Lajvroller, kärlek och sexualdrift

Ni som läser min blogg via Facebook får se det här inlägget dubbla gånger, eftersom jag skrev det först där och sedan exporterade. Ni får finna er i det.

Det här blev ett ganska spännande ämne när jag väl började reflektera över det. Just för att jag på allvar tror att kärlek och sexualitet är ganska viktiga delar som säger ganska mycket om en människa - oavsett om man har dem eller inte, och i vilken utsträckning. Och så är det en sådan där sak jag brukar fundera över med mina lajvroller, i alla fall sedan jag började göra dem lite djupare och därmed mer intressanta att spela. Hur de ser på sex och kärlek, om de älskat någon, om de har något sexliv o.s.v. Jag spelar förvånansvärt sällan på sådana saker på lajv, men jag tycker att de är intressanta att fundera över. Ofta för att de verkar få ett ganska problematiserat förhållande till det. Jag undrar vad Freud skulle säga om det här.

Som Eelina, min småautistiska konstnär, snusmumrik, som jag spelade innan Granlandskampanjen blev Granlandskampanjen. Jag skulle ha beskrivit henne som homosexuell. Eftersom konceptet inte förekommer i världen, kunde hon inte förklara sin egen sexualitet och tolkade det helt enkelt som att hon inte kände kärlek. Någonting som hon var tämligen deprimerad över. Johanna ägnade lajvet åt att försöka gifta bort mig med Nyllet. Jag ägnade lajvet åt Eelinas stora passion - konsten - genom att fulragga på vackra flickor med förfrågningar om de kunde vara nakenmodeller åt mig.

Min första hyfsat djupa roll annars, Katarina (TuLajv), tycker jag är lite svårbeskriven rent sexuellt. Katarina använde sex som ett politiskt verktyg (jäj sängkammardiplomati) men jag är inte säker på att hon egentligen hade någon vidare sexuell drivkraft. Hon hade inga riktiga relationer, hennes privatliv byggde på att hon levde i något slags närmast symbios med furst Elias Källsköld, trots att de egentligen inte tyckte om varandra. "De skulle kanske kunna tortera någon ihop, men det är det närmaste sex de skulle komma" tror jag att Johan förklarade det någon gång.Och så Isabella Ifrit som väl var det enda draget av någonting mänskligt och kärleksfullt i Katarinas relationer. Självklart en rätt tragisk historia.

Irina (Sagalajv, imperiet) och Hilka (Granland) hade egentligen ganska stora likheter. Jag reflekterade inte över att någon av dem skulle över huvudtaget ha kärleksliv eller sexualdrift, och spelade inte på sådant under lajven. Däremot skulle jag påstå att båda två hade en väldigt stark drivkraft att hålla samman sina familjer, båda två var betydligt mera passionerade (på gränsen till fanatiska) än vad andra roller varit, och båda hade yngre bröder att spilla väldigt mycket ömhet över. Irina mördade en ämbetsverkare för att inte splittra sin familj. Hilka blev separatistisk aktivist. Familjer och våld istället för sexualdrift, jag undrar vad Freud skulle säga.

Och Hagar som också är en TuLajv-roll. I mångt och mycket Katarinas stora motsats. Hagar levde uttryckligen i celibat men älskade hela världen, allt och alla, mycket och hela tiden. Jag tror att hennes stora drivkraft var kärleken och religionen, men att hon helt enkelt klarade sig utan sexuella begär. Kanske just därför. Hagar behandlade sina tjänare som älskade familjemedlemmar, men jag kan verkligen inte tänka mig henne i en kärleksrelation.

Jag funderar på när senast jag spelat en roll som haft en oproblematisk relation till sitt eget kärleksliv. Det händer liksom inte riktigt. Underligt nog.

Kommentarer

Clara sa…
Å andra sidan är det väll ganska sällan som man har helt oproblematiska kärleksrelationer eller sexliv i verkliga livet.
Anneli sa…
Jag har grundsynen att kärleksrelationer är per definition komplicerade, så kanske inte helt. Däremot tror jag att ganska många har ett ganska klart och tryggt förhållande till sin egen sexualitet. Och sånt är jag lite dålig på att spela på lajv.

Å andra sidan är jag ju som bekant ganska bra på att angsta över den IRL också. Relationssyn och sexuell läggning är svåra grejer. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det