Om att göra slut med vänner


Det här är det första inlägget jag skriver efter önskemål, och någonting jag faktiskt tänkt på ett par gånger. Egentligen mest i en relationsanarkistisk tankemodell, där man ofta antar att "göra slut" med vänner inte är särskilt vanligt förekommande. Och kanske inte jämfört med att göra slut med kärlekar, men visst gör det. Vi kommer dit.

Egentligen känner jag att det vore idealt att ha mina kärlekar på ungefär samma gråskala som vänskaper generellt ligger. Inte svartvitt ihop/inte ihop, utan just sådär ibland närmare, ibland längre bort, ibland upp-prioriterad och ibland längre bort. Det fungerar bättre än på länge, så det tycker jag om. För vänskaper brukar ju vara ungefär på det där sättet. Man umgås med folk intensivt i perioder och sedan mindre. Vissa gånger bråkar man mycket och andra är man bästa vänner.

Och eftersom det är ungefär så det är, så är det sällan jag har gjort slut med vänner. Det är många jag stod nära när jag var yngre, som jag nästan inte har någon kontakt med idag. Men oftast för att det helt enkelt runnit ut i sanden. En dag stod man där och insåg att man inte pratat på ett halvår. Ibland får man återfall och skickar ett sms. Ibland känns det inte ens sorgligt att man glidit ifrån varandra. Vissa vänner har jag träffat under sådana där ångestladdade fikor som tanken är att man ska ha med sina ex, och insett att vi inte har mer att säga till varandra.

Det är nog bara en vän som uttryckligen gjort slut med mig. Vi hade grälat fram och tillbaka rätt länge och var inne i en sådan där period när vi inte alls förstod varandras livsval eller känslor. Hon försökte väl tiga ihjäl det genom att inte höra av sig medan jag skickade kommentarer, sms, inbjudningar till lajv, fester och försökte få till en träff. Till sist antar jag att jag skrivit någonting oförskämt, eftersom det kom ett ganska fruktansvärt Facebookmail där jag underrättades om att hon inte ville ha kontakt med mig.

Nackdelen när man gör slut med vänner är att det är lite svårare att få det taget på allvar. Man får inte ändra Facebookstatus till singel. Ingen kommer med Ben&Jerrys och näsdukar och tar hand om en framför hollywoodkomedier om evig vänskap. För de flesta gånger man har den sortens stora gräl med vänner, är det inte tal om att man ska sluta umgås. De flesta gånger det faktiskt tar slut med en vän är det på ren slentrian.

Jag grät ett par nätter och sköt det ifrån mig. Efter någon månad kom det ett mycket ångerfullt mail med frågan om jag ville ta tillbaka henne. Såklart jag ville. Idag är vi på väldigt god fot med varandra igen. Min pojkvän var lite arg, han ansåg att vänner inte gör sådant. Man får liksom inte göra slut och sedan ta tillbaka det.

Eller så får man leka hur mycket relations-pingpong som helst. Ibland på ett ganska grått och stillsamt sätt, och ibland med skrik, gråt och katastrofer. Det hör liksom till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det