01 - Mitt första lajv

Jag ville väldigt gärna börja lajva när jag var tolv-tretton år, eftersom jag hade läst om lajv på Internet och det verkade coolt. Min stygga mamma sa däremot nej. Jag hittade till och med ett lajv som hette Enhörningen på internet och frågade om jag fick åka på det. Det var inte så långt bort, bara i Västerås. Min stygga mamma sa dock fortfarande nej.

Sen träffade jag Loé på en rollspelssida på internet, som bodde i en håla i Lappland och tyckte att jag skulle komma och hälsa på henne på sommarlovet så skulle jag få följa med på lajv. Det här gick min snälla mamma faktiskt med på, efter att ha fått prata med hennes mamma i telefon, och så fick jag äntligen prova lajva.

Mitt första lajv hette Ättefejd. Året var 2004 och platsen var Jokkmokk (!). Med dagens mått mätt var det nog ett ganska sunkigt fantasylajv, det ägde rum på hembygdsområdet mellan turister och moppepojkar, besöktes av lokaltidningen med stora synliga kameror, och fick brytas och spolas tillbaka en timme på lördagkvällen när mörkeralverna i ett anfall av evil sneakyness förgiftat hela byn med cayennepeppar.

Jag kommer å andra sidan ihåg det som ett väldigt roligt lajv. Jag spelade Yrja Runsmed, lärling till den ena byns asaprästinna, tillika förrädare som egentligen var ditskickad av alver (!) för att se till att byarna inte mäklade fred med varandra. Vad alverna hade att tjäna på detta vet jag inte. Yrja tyckte om runmagi, sin storebror Ryon och godtemplardricka. Yrja tyckte inte om auktoriteter, oknytt eller att blota trälar och smörja in dem i ketchup (bästa fejkblodet). Vi blev avslöjade med hjälp av en magisk dryck i den ena byn och fick amnesti i den andra. Vi sov i blöta yllekläder på ett renskinn på ett loggolv. Jag blev dödshotad åtminstone någon gång och nästan offrad till en ondskefull mara. Det var regnigt, fullt med mygg och mina stövlar gick sönder och fick lagas med tandtråd av bysmeden. Jag har inte fastnat på en enda bild från det här lajvet, tyvärr. Jag var ganska söt i röd klänning och näbbstövlar.

Det tog ett drygt år innan jag lajvade igen efter Ättefejd. Mest för att jag var tvungen att hitta lajv på närmare håll än norraste Lappland om det skulle vara en ekonomiskt hållbar hobby. Men jag tror ändå att jag fick en ganska bra start in i lajvhobbyn, eftersom jag uppenbarligen har fortsatt.

Kommentarer

wonderkarin sa…
Jag hakar på

http://wonderkarin.blogspot.com/2011/03/bloggutmaning-1-mitt-forsta-lajv.html
Setsuna sa…
Wow.. detta var ju en helt genial bloggutmaning! Måste göras!

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det