02 - Min största lajvtabbe

Idag är jag pepp och på synnerligen gott humör jämfört med tidigare i veckan. Dessutom känner jag ett visst behov av att vara lite produktiv, och då funkar bloggutmaningar rätt bra för att hålla igång mig tills jag styrt över min överskottsenergi på någonting annat.
Så eh, lajvutmaningen del två, min största lajvtabbe.

Det tar lite tid att komma på vad min största lajvtabbe har varit. Jag har trots allt varit på ganska många lajv, ganska många sunkiga lajv och antingen varit ganska ny eller ganska oförberedd väldigt många gånger. Men ett par stycken rejäla tabbar då.

Grundandet av Hernedal, TuLajv i mars 2006. Åka till lajvområde småsjuk. Ha en sovsäck med sig till området, men inte vara smart nog att packa upp den för att sova i, "det funkar väl ändå, det har det gjort förut, och sovsäck är ju fett off". Sitta eldvakt, visa sig ha körtelfeber och få åka hem på lördagmorgonen, varandes jättesjuk.

Blodsnatt, Helsingborg i augusti 2007. Mitt första och enda vampyrlajv. Ha normal dygnsrytm och tillbringa hela lajvet sovandes i en soffa efter att förgäves ha försökt förstå sig på alla jäkla handviftningar för dicipliner hit och dit.

Våra Drömmars Stad, TuLajv i september 2009. Ha en roll som var grymt svår att relatera till, spendera ungefär halva lajvet på värdshuset Gyldene Måsen i grannbyn. Ha en fruktansvärt dysfunktionell lajvgrupp och gå runt och känna sig off-utsatt på grund av förtryck jag utsattes för in. Ingen höjdare.

Kneget, kampen, klyket i januari 2010. Komma ihåg två dagar innan lajvet att "shit, jag ska ju på lajv på lördag". Vara sjukt dåligt förberedd och osäker på rollen. Inleda lajvet med en storbråksscen med sin mamma, låsa sig totalt och inte veta hur jag ska spela. Ägna största delen av lajvet åt att inte riktigt hitta spelöppningar eller våga spela på dem.

Det här är väl mina värsta lajvtabbar under ett par års lajvande. Jag minns inte alla gånger jag råkat säga någonting offigt, klampa rätt in i fel människor samtal eller liknande grejer, det var mest i början och mest smått. Däremot kan man väl dra ett par slutsatser av de här tabbarna. Typ att det är bra att förbereda sig innan lajv, vara trygg i sin lajvgrupp, ha koll på spelvärlden och rollen, och för guds skull sova varmt och äta ordentligt.

Kommentarer

Inya sa…
Alla dessa handviftningar, ja.
Jag har vampyrlajvat sen 2005, och kan fortfarande bara hälften. Men jag har kommit fram till att man bara behöver kunna obfuscate, och med lite övning så slutar man märka folk om de korsar armarna över bröstkorgen. I övrigt brukar det gå bra ändå. :)

Vidare så verkar det här vara en intressant utmaning, och man kanske skulle hoppa på den, när man råkar ha lite tid över.
Anneli sa…
Jag tycker definitivt att det vore trevligt ifall du hade tid över för den :). Haha, handviftningar känns som typiskt sådant jag gärna slipper när jag lajvar, därav att jag kör fantasy.
Agnes sa…
Handviftningarna vänjer man sig vid, som Inya säger. Och ja, man brukar klara sig utan att kunna de flesta faktiskt :P Efter tre år som vampyrlajvare kan jag de flesta även om jag bara använder obfuscate regelbundet. Nu har de blivit så att de inte är svårare att ignorera och tänka bort mer än att någon har lite offiga skor, eller råka säga något som inte passar in i världen. Det jag gillar med vampyrlajven är ju att tecknen ger en frihet att spela en karaktär långt ifrån en själv i både styrka och mentala funktioner. Men tja, people are different :)

Ska bli kul att se fortsättningen på utmaningen!

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.