04 - Min inställning till hantverk


Okej, jag erkänner. Jag kan inte sy, jag sög på slöjd i skolan och jag tycker att hantverk generellt är tråkigt, svårt och jobbigt. Jag utgår i regel från att jag inte kan sy, även om jag är ganska nöjd med de pliktskyldiga hosor, kjortlar och struthättor jag fått ihop genom åren. Jag är kass på att ta mig tid och ork att konstruera mönster, även om jag är bra på det i teorin, och när jag syr gör jag det i regel för hand eftersom jag tycker att det är jobbigt att plocka fram symaskinen. Det här gör mig alltså till en ganska ooptad lajvare.

Med ett undantag. Jag gillar att pyssla! Så allt hantverk som kan tolkas som pyssel är jag ganska bra på och tycker är kul. Jag gillar att sy små mössor och små påsar och väskor och sånt. Jag tycker om att brodera. Sålänge det inte är funktionellt så fungerar det rätt bra för mig. Jag har en hel del skrytbroderade plagg i min lajvgarderob. Mina påsar tappar jag bort med jämna mellanrum, men jag hade länge en jättetjusig i ylle med två färger, pärlbroderad med snygga snoddar, tofsar och band på. Sånt hantverk tycker jag är jättekul!

Kommentarer

Anonym sa…
Jag håller med pyssla är jättekul. Allt hantverk i textil är underbart. Älskar själv att sy lapptecken i olika färger.

Hej i bloggen! Mycket intressant här. Bjuder in lite tjejer till denna sida som behöver en uppryckning. Så kan någon stå till tjänst och göra en insats är vi några som skulle bli mycket glada och tacksamma. https://www.flashback.org/f150

Lennina
Anneli sa…
Jag får lite intrycket av att försöka sprida vettiga åsikter bland trollen på Flashback är dömt att misslyckas, men imponerande att du orkar försöka. Får se om jag känner mig manad att gå in och läsa igenom lite trådar.

Lapptäcken sydde jag lite när jag var yngre, men har egentligen inte riktigt tålamodet för dem. Tyvärr ^^
Ylva sa…
Pyssel är jättebra!
Dessutom går det alltid att byta bort lite pyssel mot sömnadshjälp om man skulle vara i behov av sådan.
Själv har jag bytt till mig ett par handsydda skor mot ett par härvor egenspunnet garn. Mycket trevligt!
Jag redovisade tidsåtgången och min skomakare gjorde detsamma och reglerade det lite med tanka på materialkostnad och dylikt. Perfekt sät att få saker som man annars inte har tid/ork/kunnskap att fixa själv.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det