08 - Lajvmisär

Jag ligger ganska långt före resten i den här bloggutmaningen just nu. Skyller på att jag har överskottsenergi att göra av med efter ett lajvmöte och just har fått i mig själv och Signe lite för mycket grönt te och popcorn för att kunna sova än. Så det får bli ett inlägg om lajvmisär.

När jag började lajva var det mesta misär, faktiskt. Jag var i regel sjukt dåligt förberedd, i alla fall sett till mat och sömn. De första åren tillbringade jag på en militärfilt med ännu en över mig och undrade varför jag alltid frös och sov för lite på lajv. Det sög.

Sedan insåg jag så småningom att man kan äta gott och sova skönt på lajv, vilket jag tror har präglat min nuvarande inställning till lajvmisär ganska mycket. Jag tycker helt enkelt att det är nice att spela på misär in - om man faktiskt mår helt okej off. Om jag är hungrig, kall och blöt är det ganska stor sannolikhet att jag blir arg eller trött och inte klarar att hålla mitt rollspelande uppe. Om jag däremot har ätit och sovit ordentligt och vet att jag har ett torrt ombyte kläder har jag ganska stor tolerans för lajvmisär.

Jag spelar mycket hellre psykiskt påfrestande lajvmisär än fysiskt påfrestande. Jag gillar förtryck och ångest och skrik och panik. Jag gillar inte att stå ute i regnet tills alla mina kläder är genomblöta och veta att jag inte har något ombyte. Det har jag också blivit tvingad till på lajv, förstörde en riktigt snygg broderad skjorta på kuppen, och var ganska missnöjd efteråt. Jag gillar att bli nedbrottad i snö, släpad i lera, fastbunden och mordhotad. Jag gillar inte att sitta på lajv och frysa för mycket för att orka spela på någonting. Det är faktiskt inte särskilt roligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det