09 - Vad jag äter på lajv

Sedan 2006 någon gång har jag i regel åkt på lajv i större grupper, och då har vi lagat gemensam mat. Det var ett rejält uppsving för min kosthållning på lajv, att äta varm lagad mat två gånger om dagen istället för att gå runt och småäta korv och bröd hela lajvet.

Jag har lite svårt att skriva om mat på lajv utan att skriva om vegetarianism, eftersom jag egentligen tycker att äta på lajv är ett nödvändigt ont och att lajvmat är tråkigt - men att det blivit en ganska omdiskuterad fråga just när man drar in kött eller inte i den. Vilket i sig är lite underligt, men...

Det finns ju klassikerna, havregrynsgröt till frukost och rotsaksgryta till middag. Vi har nästan alltid haft åtminstone en vegetarian med i gruppen och tyckt att flera grytor är jobbigt, så standard brukar vara vegetariskt och så får den som vill ta korv bredvid. Jag har alltså aldrig tyckt att det är särskilt jobbigt att vara vegetarian på lajv, eftersom den här modellen var vedertagen bland mina vänner när jag slutade äta kött. Jag förstår inte riktigt konceptet med folk som äter kött på lajv men inte i vanliga fall. Det känns som en smådum vanföreställning att alla på medeltiden gick runt och käkade korv hela tiden.

På Imperiet tror jag att vi var i klar majoritet, med tanke på hur mycket rolig mat jag blev bjuden på till höger och vänster. På Tyst Krig när jag var med och jobbade i värdshuset gjorde vi en grej av att laga rejäl vegetarisk mat till alla mål. Vi fick ett klagomål om bristen på kött, men bara ett. På Frid i Hernedal hade vi Erland som stökade omkring i köket och lagade veganska kakor och småsnacks. Det var lyx!

Jag tycker fortfarande att torrskaffning och att äta på lajv är tråkigt och jobbigt. Däremot tycker jag att det är ganska roligt att laga mat på lajv, och så gillar jag cafélogistik. Så någon gång skulle jag gärna driva lajvvärdshus igen. Då skulle jag vilja göra hela matsedeln vegansk - bara för att se om någon över huvudtaget märker det. Det vore roligt.

Kommentarer

Ylva sa…
Jag skulle också gärna vilja hålla i ett lajvvärdshus någon gång. Hojta till om dina planer blir av. Jag är hyfsad på att laga både vegetariskt och veganskt och tycker att det är en toppenidé att ha en rent veganskt meny. Ofta märker folk inte skillnaden. Det enda som behövs är ett flashigt namn på maten så brukar de inte ens fråga efter kött.
Anneli sa…
Sålänge man serverar mat som är god, så brukar det inte vara så viktigt. Eller att man inte döper den till "vegetariskt alternativ" ;).

En av dagarna på Tyst Krig hade vi blivit försedda med en rå falukorv, som vi skivade upp och serverade till lunchen, vid sidan av den rejäla, varma bönröran med färska kryddörter som vi lagat för tillfället. Eftersom vi gav folk alternativet falukorv eller bönor, tolkades det förmodligen av många som att bönorna var just "det vegetariska alternativet", och den där korven gick åt rätt fort.

Jag fick bönröra och bröd till middag (eftersom det awesome hemlagade rotmoset tog slut) och var skitnöjd :)

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän