Lingua

som vanligt många olika "jag" och många olika "du".

Dagens ord: lingua (lat): språk, tunga
Så passande att det är samma ord.

Lingua franca. Dagar vi pratar olika språk du och jag.
Dagar jag säger "löpefri" och du säger "shea body milk" och vi verkligen inte förstår varandra. Tills vi jämkar oss en stund och börjar prata om färskost.
Lingua franca. Franca. Franska.
Dagar jag bjuder på starkt franskrostat kaffe för just min släkt kan brygga det gott.
Franska. Langue. Prendre garde á ma langue.
Vakta min tunga, så att inga olämpliga ord slipprar ut. Trippar ut. Snurrar och snubblar och faller ut. Tungvrickare.
Packa pappas kappsäck. Packa kappas pappsäck. Kacka, pappa, packad...

Vakta min tunga, eller vakta mitt språk. Akta mitt språk!
Tar du det från mig kan du lika gärna skära av mig tungan. Men gör inte det förresten.
Dagar jag vill lägga läpparna mot dina och smyga in min tunga i din mun.
Ma langue. Mitt språk i din mun. Tongue twister.
Dagar du stjäl mina versmått och jag förstår vad samförstånd handlar om.
Eller är det en låtsaskänsla? Silvertunga.
Ljuga så att tungan svartnar.
Bada så att läpparna blir blå.

Flickorna bredvid mig på tåget böjer italienska verb.
Andiamo andate vanno. Parliamo parlate parlano.
Vi pratar. De pratar. Alla pratar!
Lingua. Langue. Langue maternelle. Modersmålet.
Hemspråket. Andra inhemska språket, lärde jag mig aldrig.
Det andra språket. De Andras språk.
"Jag är inte samma person på svenska och på tyska"
Ny identitet.
Ta mitt språk. Ljug mig blå.

Tungan svart av franskrostat kaffe. Och den där kyssen jag ville ge dig.
Bilabial. Tungan smakar på klusiler. Frikativor.
Olika språkljud. Labiodentala. Som att bita sig i läppen.
Bita sig i läppen. Vakta sin tunga. Prendre garde á sa langue.
Lingua franca.
Kom hit och drick franskrost och låt oss prata på samma våglängd ett tag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det