No more dubbelfitta

I lördags föll min gamla trogna mobiltelefon offer för en mordisk kaffebryggare på Sverok Stockholms kansli, fick sin knappsats totalt korskopplad och var därefter omöjlig att skriva sms med. Jag som för en gångs skull har pengar över och inte kände för att överta någon gammal trehundrakronors reservtelefon ur min mammas byrålåda gick och köpte en ny modern variant idag. Och jag håller redan på att bli totalt galen på en sak.

Den har inte T9! Den har något slags nästa generationens T9, som har plockat in alla svenskans böjningsmorfem i fantastiska kombinationer. Förmodligen är tanken att jag ska kunna skriva långa ord väldigt snabbt utan att behöva trycka så många gånger på knapparna. Och det är ju bra. Tyvärr har det förbannade härket till mobilordlista glömt bort konceptet rotmorfem. Det har alltså nästan inga vanliga ord.

Med T9 utvecklades det ju så småningom allmän kuriosa, som att det kunde skriva negerhora, dubbelfitta och nazistparkering, men däremot inte världsfred eller snigel. Den nya generationens mobilordlista ger mig istället oändliga listor av nonsensböjningar;
dubbelet, dubbele, dubbeld, dubbelen, dubbelens, dubbeler, dubbelerna, dubbelernas, dubbeles, dubbelde, dubbeldes, dubbelers, dubbelets, dubbelda, dubbelende. Det hade varit skitbra, om den haft några riktiga ord att applicera alla dessa fantastiska böjningar på.

Att den dessutom döper om min vän Hörnsten till horoskop eller importförbud, och min vän Wingren till windows eller zimbabwe, är ju bara en bonus.

Kommentarer

gealach sa…
Haha, kanske du skulle roas av denna, om du inte redan sett den: http://damnyouautocorrect.com/

(Min gamla hederliga Nokia tyckte förresten imorse att jag skulle skriva "säpo" istället för "pärm")

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän