12 - Det här lajvet vore så coolt om någon arrangerade

...eller: jag och mina vänner borde få tummen ur någon gång.

En av de grejer jag gillar absolut mest när man placerar ett gäng lajvare på samma ställe, är att det alltid dyker upp Bra Idéer på lajv vi borde göra eller spelidéer vi måste prova.

Som Norrskensexpressen, ett steampunklajv på ett nattåg på Inlandsbanan, som Stellan planerade förra året, och som blev upphov till långtgångna planer på en kampanj i fem delar, med bland annat ett internatskole- och ett suffragettlajv. Vi bildade till och med lajvföreningen Järnhästen, den enda förening jag någonsin varit medlem i som haft ordet avant-garde i sin syftesparagraf.

Eller Muminlajvet som jag tjatat om i flera år innan Joakim fick saker att hända, och vi nästan satte upp. Ett födelsedagslajv där alla roller baseras på karaktärer ur muminböckerna, som utspelar sig i en sommarstuga utanför Helsingfors med andra världskriget som den brinnande katastrofen på tryggt avstånd i kulisserna (inget mumin utan en sådan!).

En annan sak jag skulle vilja delta på är ett beredskapslajv, nu när det är så inne med krigslajv. Jag vill spela bylajvet i krigets skugga där byborna inte lever under hot om tvångsrekrytering, eftersom armén redan plockat varenda människa som gått att avvara. Jag vill spela den dubbla arbetsbördan, väntan på brev från fronten, föräldrar som tar hela ansvaret för sina barn, när den andra föräldern är ute i kriget. Kampanda och misströstan. Alla de där civila som aldrig ser kriget med egna ögon, men ändå har det konstant närvarande.

Det är de lajv jag kommer på just nu, som vore coolt om någon arrangerade. Men jag kommer på nya hela tiden. Och det känns grymt bra!

Kommentarer

Jag utgår från att ni hade bokat hela tåget dådå. Men hade inte tiden blivit ett problem för er?
Anneli sa…
Planen var att hyra ett tåg. Problemet som satte stopp för projektet var att Gävle järnvägsmuseum bedömde sina vara i lite för dåligt skick för att lajva i. Tyvärr.

Jag tror inte att tiden hade blivit ett problem. Man kan ju anpassa hur länge man kör efter hur långt man vill göra lajvet, men över en eftermiddag och en natt känns ganska lagom. Banans längd är inget problem, Inlandsbanan sträcker sig Mora-Gällivare, och det tar ett tag :)

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.