fredag 15 april 2011

13 - Lajvragg

Det här är ett ämne som jag tycker om att avhandla i teorin, men egentligen inte har så fruktansvärt mycket erfarenheter själv. Jag har inte mantelraggat på lajv på många år, knappt ens någonsin. Jag tror inte att lajvragg är riktigt min grej. Här skrev jag om att spela på kärlek och sex på lajv, och här är förklaringen till att jag aldrig gjort den klassiska "ragga upp någon off för att rollerna var kära". Jag spelar helt enkelt sällan roller som gör sånt.

Jag kan komma på att jag raggat upp någon på lajv en gång. Det var första gången den beryktade Delhins ambassad gestaltades på lajv, och det var min Katarina och fröken Isabella Ifrit som, första gången de träffades, lyckades följa en charmig herre därifrån till sovsalen. Vi sov fyra personer i en hög, fnittrade högljutt och fick sånger skrivna om vår osedlighet. Rent off var vi fullt påklädda och mycket sedliga, jag tror inte ens att det förekom hångel.

Däremot händer det definitivt att jag raggar på lajvare. Majoriteten av alla jag umgås med är lajvare. Majoriteten av alla jag raggat upp har definitivt varit lajvare. De är dessutom i regel trevliga och mysiga människor. Jag förstår dock inte varför jag skulle göra det på lajv. På lajv är man in största delen av tiden, och resten är man trött eller i behov av avrollning eller allmänt förlösande offande. Folk är inte riktigt mentalt i rätt skick för att ragga på lajv. Om man lägger sömnbrist, för lite mat, ingen dusch, samma kläder dygnet runt i tre dygn, och obefintlig tandborstning till det, så blir lajv plötsligt ett ännu mer ooptat ställe att ragga upp lajvare på. Om man nu har en liten fetisch för yllehosor, är nog Medeltidsveckan ett bättre alternativ.

Inga kommentarer: