måndag 18 april 2011

14 - Att sova på lajv

I början av min lajvkarriär gjorde jag ungefär som det står i Sveroks guide till nybörjarlajvare att man ska göra när man sover på lajv.

"När man är ute på lajv så bor man oftast i tält eller i en stuga som kanske gjorts om till värdshus. Man sover på till exempel ett renskinn och har endast ett par filtar och manteln att värma sig med, men det brukar gå bra. På många lajv är det helt okej att gömma en sovsäck under filtarna, lite fusk går bra så länge det inte syns."

Min sovsäck har dock förolyckats på alla möjliga sätt genom åren (typ genom att förvaras i ladan med läckande tak en natt med hällregn), så ofta har jag blivit sovandes på en filt, med en eller två till ovanpå. Och följaktligen har jag verkligen hatat det här med att sova på lajv, passionerat.

Jag har blivit en grymt mycket bättre lajvare och haft mycket roligare på lajv sedan jag upptäckte att man kan ta med sig ett duntäcke istället. Jag tycker fortfarande att det är lyxigt varje gång man kan ta sovmorgon på lajv, eftersom man inte vaknar stelfrusen och trött vid halv sex på morgonen. Och jag tycker faktiskt ganska bra om att sova, så även på lajv. Så jag är nöjd!

Inga kommentarer: