Andra sidan Östersjön

Finland har just haft riksdagsval, och samtliga partier utom Svenska folkpartiet säger sig vilja minska svenskundervisningen i skolorna. Finlandssvenska är inte så hett längre.

Men nördar man så gör man!
1 augusti drar jag till Finland och läser Finlandssvenskt språk och finlandssvensk modernism på Helsingfors Universitet. Ni som läste den här bloggen när jag började skriva för tre år sedan vet att det var på tapeten redan då, men jag vågade inte söka. Så nu i våras tog jag mod till mig och tillfället i akt och sökte ett Nordkurs-stipendium via Institutionen för nordiska språk på SU. Så det blir sommarkurs i finlandssvenska och språksociala experiment så det visslar om det. Win!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?