Iakttagelser från en mataffär

Min lokala matbutik, Pulsen, är en matrebellen-butik och ganska knäpp. Mest för att de alltid har galna extrapriser på saker och aldrig kan bestämma sig för vad grejerna kostar. Och så länge jag äter vad Pulsen tycker att jag ska äta, så äter jag ganska billigt.

Däremot föranleder den här butiken alltid små spekulationer om det här med tillgång och efterfrågan och utbud och sånt där. Oftast känns den nämligen så långt ifrån ett standard Konsum man bara kan komma.

Tillgången på ekologiska varor är, till exempel, grymt låg. Det finns lite bland mejeriprodukterna, men jag som är van vid att handla på just Konsum stör mig lite på det varenda gång det saknas kravbananer, ekologisk pastasås och ekologisk tvål. Och det finns typ aldrig.

Det ekologiska kaffet kostar dubbelt så mycket som vanligt kaffe. När de rear, vilket de ganska ofta gör, heter det "Kaffe, Löfbergs Lila, 2 för 60kr. Obs! gäller ej Kravmärkt". Det kravmärkta kaffet kostar 60kr/paketet.

Pulsen är billiga på kryddor, torkade baljväxter och tahini (märket med blå burkar kostar 30kr!), och oftast på pasta och ris. De har mycket konstiga märken. Turkisk yoghurt är billigt jämt också.

Pulsen säljer sniglar på burk, men inte vegetarisk ärtsoppa. Det har jag irriterat mig på ganska många gånger. Kanske mest de där sniglarna. De står på hyllan grönsakskonserver.

Och idag när jag handlade passade jag på att köpa en liten bit brieost. Det jag hittade var ett svenskt märke som säljer helt ekologiska, kravmärkta ädelostar med vegetabiliskt löpe i. Finns camembert och getbrie, och de verkar på det stora hela rätt schyssta. När jag hittat samma ostar på Hemköp inne i stan är de skitdyra och marknadsförs i regel som jättesvenska, jätteekologiska och värsta reko. På Pulsen hette det "olika ostar, 15kr".

Jag tror helt enkelt inte att det bor särskilt många miljömuppar i Flemingsberg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det