Vad Anneli gjorde på Prolog 2011

En av de saker jag tycker är absolut mest nice med Prolog är att alla gör så olika saker. Man träffar lajvare över frukosten eller till middag och passar på att fråga hur deras schema för konventet ser ut, och de går på så konstiga saker! Det finns så många aspekter av svensk lajvkultur som Prolog täcker upp och ger utrymme. Jag gillar det verkligen.

Jag åkte till Västerås med målsättningen att förstå mig på soldatlajvande, lära mig hantera starka känslor, sex och bleed på lajv, gå på lite prettolajv och lära mig något ballt hantverk. Jag lyckades åtminstone delvis. Brickbandsvävningen jag var anmäld till blev medeltidsdans istället. Men annars gick mitt Prolog till ungefär såhär:

  • Soldater! Krigshjärta-arr höll workshop och försökte lära oss marschera på raka led och prata med det där dominant-och-säker-tonfallet som ett befäl bör ha. Särskilt om befälet är tjej borde det inte höras. Granlands-arr höll utvecklingsforum och försökte komma fram till just vad grejen är med soldater. Jag förstår mig fortfarande på allt utom själva soldatandet. Stark gruppsammansättning, klara sysslor att utföra, likadana kläder och en automagisk drivkraft till sin roll låter awesome. Jogga i skogen, vifta med svärd och skrika med befälsrösten är inte riktigt min grej.

  • Våld! Förtrycksworkshop med samma Krigshjärta-arr. Åter igen lite mycket soldatskrikande (Vinter i Almyra revisited, ungefär) och lite lite statusspel, men kul. Jag fick öva på att simulera att boxa/knäa folk i magen, strypa dem och släpa dem i håret. Roligt!

  • Tejp! Jag var på två olika blackboxlajv, Kollektivet Lyckan och Screwing the Crew med ungefär samma tematik. Fick en tvåmeningars roll, blev tilldelad en relation med en spelare jag inte träffat förr, fick ett par minuter till förberedelser och därefter relationsdrame-lajv. Och det funkade bra. Mycket spännande metatekniker, mycket lärdomar och saker jag vill använda mera. Provade tejplajv för första gången och gillade det verkligen!

  • Sex! Jag gick på Anna-Karins workshop och testade Ars Amandi, där man simulerar sex genom att ta på varandras armar. Jag har varit ganska skeptisk till metoden och tyckt att den känns lite fånig, men faktum var att den kändes som ett tryggt och realistiskt simulationssätt. Man fick en väldigt bra bild av samspelet och känslan i sexet mellan rollerna, samtidigt som det var ganska avdramatiserat. Så jag fick se mina fördomar på fall och är ganska nöjd. Jag hade tänkt gå på ännu en sex-workshop direkt efteråt men tog en fika istället. Jag gick på en föreläsning om Verkliga känslor på låtsas och hade hoppats att hon skulle prata om när rollers känslor blöder över på spelare och vice versa. I min värld handlar det mest om kärlek och attraktion. Hon pratade mer om att stress är dåligt och att man borde vara försiktig, så det var inte riktigt vad jag tänkt mig.

  • Feminism! Riktigt konstruktiv nördfeminism-panel med idel bra kvinnor. Den ska få ett eget inlägg så småningom. Jag gillar nördfeminism!

  • Hållbara gudsbevis. Sverok passade på att kasta en oprovocerad gliring till konventets alla troende genom att utmana folk att ge dem ett hållbart gudsbevis. Allmänt opassande för ett förbund som inte bör ha någon som helst officiell hållning i trosfrågor.

  • Mat! Jag fick jättebra mat, hela konventet. Två-tre vegetariska alternativ och ett veganskt per måltid, fritt val. Behövde inte stöta mig med en enda kotte när jag drabbades av instinktiv motvilja gentemot ägg, utan kunde välja något annat utan problem. Enda besvikelsen återigen Sverok-caféet, som inte hajade konceptet med innehållsförteckningar på kakor.

  • Lajvare! Sist, viktigast och bäst. Prolog känns lite som Facebook, fast IRL, som någon sa. Man känner en jäkla massa folk. Man får träffa en jäkla massa folk. Det är roligt! Det är mysigt! Man sover för lite och hänger uppe istället, man myser i högar, man är kreativ tillsammans, man får intellektuella utmaningar. Jag älskar lajvare!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän