tisdag 31 maj 2011

Att tänka på dig en stund


Bland mina absoluta favoritdetaljer i min lägenhet finns den här installationen. I höstas när Julius skickade mig ett vykort från Bilbao (den fantastiska tyngdlyftarkvinnan) plockade jag fram ett album för att sätta in det i - och insåg att jag inte hade någon lust att gömma undan vykort jag fått på det sättet. Särskilt inte eftersom de flesta är ganska vackra. Så jag gick lös på min sovrumsdörr med tejp och gjorde ett collage av alla vykort och fina typ födelsedagskort jag fått och sparat.

Jag tycker att det är väldigt roligt med vykort. Både att få dem och att skicka dem. Dels tycker jag att det är väldigt roligt att se vilka bilder folk väljer ut och skickar iväg (även om jag själv hatar att vara utomlands och bara hitta fula), och dels tycker jag om symboliken i dem. "Jag var på semester och gjorde en massa spännande saker, men jag tog mig tid och tänkte på just dig en stund."

På min vykortsvägg är det dels ganska roligt att gå igenom alla kort och se var de kommer ifrån eller föreställer. Det är ganska mycket vintagebilder och mumintroll - folk har av någon anledning fått för sig att jag gillar sådant (inte konstigt, det gör jag!). Och en del som bara är vackert. Men det allra bästa är att när man tittat klart på bilderna kan man försiktigt plocka loss dem från väggen och läsa vad som står på korten. Det blir såklart inte så vansinnigt privata saker, det är ju ändå vykort, men ändå ganska trevliga.


Mitt absoluta favoritvykort är det enda som är vänt med den skrivna sidan utåt. Det är poststämplat sommaren 1992. Vi var på semester i farmors by. Min moster och morbror var på semester någon annanstans, så de skickade ett vykort som jag skulle kunna läsa själv. Därav den fina teckningen på glada cyklande släktingar. Jag tycker mycket om det!

Inga kommentarer: