En låda magiskt kontorsmaterial

Olika varianter på den här har bott i mitt huvud ett litet tag, tills de föll på plats ned på papper på ett tåg mellan Villalba och Segovia.

Om jag hade en packe klistermärken
skulle jag skriva vackra ord på dem och sprida över stan.
Jag skulle slå till som en gerillastyrka, snabbt, effektivt och brutalt,
och nästa gång du ser den där lyktstolpen
skulle det stå "var glad, du är älskad!" på den.
Om jag hade en packe klistermärken
skulle jag vara Anneli från Montmartre
och sprida små spår av kärlek och värme i hopp om att du skulle se dem.

Om jag hade en krita
skulle jag måla ett körsbärsträd på asfalten, det vackraste.
Jag skulle trivas bland betongen och gatljusen
och inte tråna efter blommande gator jag inte går, eller gårdar jag inte har tillgång till
om jag hade en krita
skulle du få vara med under mina körsbärsträd
och känna hur gott de doftar.

Om jag hade en låda färg
skulle jag måla upp världen som en ljus och vacker plats
där alla sakerna du gör skulle göra skillnad för någon.
Jag skulle måla den som en organisk enhet
där varje liten detalj spelar roll. Så att du aldrig skulle sluta hoppas
och sakerna du gör aldrig skulle kunna sluta vara viktiga.
Om jag hade en låda färg
skulle jag måla dig sådär skimrande som du gör mig ibland.

Om jag hade ett suddgummi
skulle jag sudda bort min egen misströstan och förtvivlan.
Jag skulle skriva "du är också älskad!" på en lapp och stirra stint på den
tills orden bränts in i min hjärna.
Om jag hade ett suddgummi
skulle jag gnugga det hårt mot min bröstkorg tills det gick in under huden
och säga att du får vara där om du inte gör mig illa, men annars kan du dra!
Om jag hade ett suddgummi
skulle jag sudda bort alla tvivel och all irritation, alla destruktiva föreställningar
och allt som suger i hela världen skulle jag sudda!

Om jag hade ett suddgummi
och en låda färg, en krita, en packe klistermärken
och en hel samling magiskt kontorsmaterial
skulle världen vara en mycket vackrare plats.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.