tisdag 31 maj 2011

Lajv och yrkestitlar

"K26: Adelsfölje rekryterar till höstens lajv! Baron söker livgardist, soldater, kammarjungfru, tross, medikus, skrivare, tjänstefolk etc. Och magdansöser!

K25: Pax för att spela kammarjungfru!

K26: Baaaah! Den rollen är för tjejer!"


Jag har nog hängt med lite för genusmedvetna lajvare ett bra tag, eftersom jag faktiskt blir förvånad när jag lurkar lajvforum på internet och hittar sånt här. Och så inser jag att jag inte ens skrivit någonting om det (samma tema som "tjejer får också spela soldater"), för att jag helt enkelt börjat tänka att det är självklart att termen "kapten" kan syfta på både män och kvinnor, och likaså termen "kammarjungfru".

Okej, jag ska erkänna att jag fortfarande hajar till lite varje gång jag läser en text där "den granländska fänriken" i nästa mening omnämns som "hon", men jag blir lite glad jag gör det. För att det är klart att den granländska fänriken kan vara en kvinna, och jag tycker om att folket jag lajvar med verkligen brukar anstränga sig för att det ska vara på det viset. Överlag på lajv, borde det väl inte vara så galet svårt att sortera upp folk på vilken funktion de vill spela, och inte vilket kön de har?

När jag spelade borgmästare i TuLajv-kampanjen i höstas, var borgmästaren slentrianmässigt avbildad med stort skägg och ölkagge i stämningstexter och bilder på hemsidan. Jag spelade henne som Hagar Alicia, en skärpt kvinna med radikala åsikter om hur världen borde se ut. I borgmästarföljet ingick också skattmästaren Torsten, vakten Arvid. Och drängen Moa, kökspigan Morgan, kammarjungfrun Mikael och vår allt-i-allo Milla.

Vi delade helt enkelt upp tjänarnas funktioner efter vad folk ville spela, istället för att bry oss så galet mycket om att kammarjungfru har ett jungfru på slutet. Om man väljer att betrakta dem som yrkestitlar, är det givet att Moa som hugger ved och bär vatten är dräng, och att Mikael som vårdar kläder och håller ordning på smycken är kammarjungfru.


Det kan väl få vara så enkelt, visst kan det väl det?

5 kommentarer:

Per sa...

Hej anneli!

Klart det kan få vara så!

Mvh, Per (K26)

klyka sa...

Ja, det är klart, om det är en könsneutral värld man spelar i.
Jag tycker att det är tråkigt eftersom att det generellt sett blir mindre spel. Ganska mycket tid går åt till könskonflikter i vardagen, att brottas med normer och liknande, så att ta bort sådant från lajv känns ovärt. Skulle vilja se ett lajv där man spelade på klyftor mellan två helt random grupper, typ folk födda på sommarhalvåret vs de födda på vinterhalvåret, och spela superhårt på konflikterna mellan dem. Tror inte lajvsverige är redo dock, neutralitetskampens fana är fortfarande rest väldigt högt ;)

Anneli sa...

Åh! Det där har vi lekt med. Det blev ett fyrgenussystem, där vilken årstid du är född avgjorde vilken plats du skulle ha i samhället. Inte omsatt i spel än, eller färdigutvecklat, men jag tycker också att det vore spännande att ha väldigt strikta genus som inte var baserade på deltagarnas kön. För att verkligen kunna spela hårt på dem.

Johan Lind sa...

Och så undrar folk varför lajvandet tappar folk. Större delen av befolkningen är varken veganer, könsneutrala eller hbt.

Varför skall dessa minoriteter få bestämma hur lejonparten ska förhålla sig till kön och roll. De flesta av oss har inget behov av att "utforska" hur det är att vara lesbisk man in kvinnokropp under 1700talets svältår i härjedalen. Så, varför skrivs det så mycket om detta, varför ägnar vi tid åt detta.

Låt särintressen och minoriteter finansiera sina egna lekar istället för att stäla resurser från dem som producerar sådant som folk vill spela.

Fundera gärna på varför du möter samma människor på de flesta prettolajv medan mer "klassiska" lajv vänder sig till alla.

Anneli sa...

Hej Johan!
Jag har aldrig hört talas om ett lajv som utforskat hur det skulle vara att vara en lesbisk man i kvinnokropp under svältåren på 1700-talet i Härjedalen. Jag har aldrig heller varit på ett veganlajv, ett hbt-lajv eller egentligen ens ett könsneutralt lajv. Jag känner till ett lajv där merparten av rollerna var medvetet bögar (Just a little lovin', 2011) och ett där man medvetet lekte med genus (Mellan himmel och hav, 1997), på 14 år.

Jag hoppas att jag tolkar dig fel, om jag läser ditt inlägg som att veganer, hbt-personer, queera etc. inte har på lajv att göra (utan får finansiera sina egna intessen). Det är inte ett Lajvsverige som jag vill se och inte heller ett Lajvsverige som bör finansieras med, säg Sverokpengar. Grundpremissen för sådana är att verksamheten är demokratisk, och det är den inte om man tar officiellt avstånd från minoritetsgrupper.

Arrangera du lajv som du tror att folk vill åka på, så arrangerar jag lajv som jag tror att folk vill åka på. Det senaste året har jag lajvat på en mängd olika ställen och träffat väldigt mycket olika människor.