Nationella hymner och självklarhet

Vid den här tiden på året brukar det dyka upp Facebookgrupper som värnar om alla barns rätt att sjunga Du gamla du fria på skolavslutningar, eller om alla svenskars rätt att fira sin nationaldag, vifta med svenska flaggor och sjunga nämnda sång.

I mitt skolarbete just nu håller jag på med textanalys. Där finns det någonting väldigt spännande som kallas för presuppositioner. De är ungefär förutsättningarna för att texten ska fungera, vad som sägs underförstått i den. Det spännande med dem är att de är giltiga även när man negerar dem, vilket gör dem ganska luriga.
Som i meningen "Kyrkan måste sluta förtrycka homosexuella!". Den bygger på att kyrkan förtrycker homosexuella. Och även om man lägger in ett inte: "Kyrkan måste inte sluta förtrycka homosexuella", är presuppositionen giltig. Fattar ni?

På samma sätt bygger hela grejen "Självklart ska man få sjunga Nationalsången" på att 1. Sverige har en nationalsång, och 2. det finns folk som tycker att den är olämplig.

Ska man argumentera utifrån de premisserna, kanske man kan försöka ta reda på varför folk tycker att nationalsången är olämplig också. Jag kan komma på ett par anledningar.

Kanske tycker man helt enkelt inte att den passar så bra på en skolavslutning, utan sjunger hellre Den blomstertid nu kommer eller någon annan sång som handlar om sommaren eller skolavslutningen. Du gamla du fria handlar om att Sverige är vackert. Det är en vacker sång, men temat kanske inte är klockrent på en skolavslutning. På samma sätt som att Bereden väg för Herran är en vacker sång, men inte passar på en skolavslutning.

Kanske är det faktiskt så att folk kopplar ihop Du gamla du fria med rasister, eftersom ett gäng sådana skriker högt om att invandrarna minsann får sjunga sina nationalsånger så då ska vi också göra det! Jävla invandrare! Öööh Swedish Vikings! Då har man plötsligt gjort det till en politiskt laddad och inte särskilt trevlig sång, som därmed är olämplig att sjunga på en skolavslutning. På samma sätt som Arbetarbröder inte är särskilt lämplig.

Samma gräl dyker ibland upp när man diskuterar psalmers vara eller icke vara på skolavslutningar. Tendensen jag brukar märka är att sidan som tycker att det är viktigt att Du gamla du fria är en viktig del av det svenska kulturarvet, i regel utgår ifrån att alla som inte vill ha den med på skolavslutningar resonerar enligt punkt 2. Och då blir det lätt att man börjar gorma om att "Vi är ju fan inte rasister bara för att vi tycker att invandrarna ska rätta sig efter oss och sjunga våran nationalsång!".

Jag kan inte minnas om vi någonsin sjungit Du gamla du fria (som f.ö. inte är Sveriges officiella nationalsång) på en skolavslutning men är inte särskilt ledsen för det. Jag låter gärna bli att sjunga psalmer på skolavslutningar om en stor grupp av eleverna inte är kristna, på samma sätt som jag inte vill bli påtvingad att sjunga andra religiösa gruppers hymner. Inte för att det är fel på psalmer, men för att de kanske passar bättre i ett kristet sammanhang, som i kyrkan. Där sjunger jag dem gärna.

Det kanske vore nyttigt att tagga ner ett par hekto och se den här sången som vilken trevlig sommarsång som helst, ifall man vill att den ska behandlas som en sådan på skolavslutningar. Själv sjunger jag den gärna vid rätt tillfällen (som när Sverige vinner sportevenemang) för att den är vacker. Jag lyssnar gärna på svensk folkmusik och firar gärna midsommar i folkdräkt. Det är en del av mitt svenska kulturarv. Men kom inte och skrik om att det inte är rasistiskt att göra så, är ni snälla, för då gör ni mig bara en otjänst.

Bilderna är från midsommarfirandet i Svärdsjö, Falu kommun, förra året. Det är folk som går i en lång rad i traditionella dräkter, till spelmansmusik och viftar med svenska flaggan. Kultur, inte politik.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän