måndag 16 maj 2011

Nya matexperiment

För ett par år sedan testade jag Köttfri September för att lära mig laga vegetarisk mat. Jag blev inte vegetarian på det försöket, men jag lärde mig tänka vegetariskt ganska bra. Jag tycker om att ställa krav på mig själv, att leva efter principer. Det blir lättare att hålla dem då.

Ni som känner och umgås med mig mycket vet att det här har varit på gång ett tag, men jag tänker att om jag går ut och lovar offentligt kanske det blir lättare för mig att faktiskt göra slag i saken.

Jag har tvivlat rätt mycket på min egen vegetarianism på sistone och känt att det inte riktigt håller. När jag fått frågan om varför jag inte är vegan har jag kommit med fantastiskt dåliga argument som "då måste jag ta ansvar för min egen kosthållning!" eller "jag är för lat", och det har inte riktigt funkat.

Det har resulterat i att jag slutat äta ägg och nästan helt lagt av med mjölkprodukter. Tidigare levde jag nästan på ost. Det är bra. Å andra sidan har jag börjat tröttna ganska hårt på att bli definierad som "praktiskt taget vegan" eller få frågan om jag leker vegan nu igen. Och jag tycker att det är rätt jobbigt att behöva förklara hela raddan med vad jag inte äter, kan tänka mig att äta om jag måste, och inte har problem med.

Så nu gör jag såhär:
Jag har en månad på mig att äta de där sista halloumiburgarna eller vad det nu är jag har cravings på. Sedan tänker jag göra ett tidsbegränsat försök där jag faktiskt äter veganskt på riktigt, inte "veganskt 90% av tiden och fuskar med ost ibland". I praktiken betyder det att äta ungefär som jag redan gör, men utan osten. Inga mjölkprodukter, ingen honung, helt enkelt. Jag tänker inte slänga eller sluta använda några kläder jag har, som är gjorda i ull eller läder. Jag tänker inte heller lära mig alla e-nummer utantill.

Jag har sommarlov snart. Det betyder mycket tid att faktiskt laga mat på, och lite förpliktelser. Och mycket jordgubbar. Det är bra.
Så från 16 juni och augusti ut äter jag veganskt. För att se hur det går. För att få in tänket, för att det känns bra så. Sedan får vi se vad som händer, men målsättningen är att helt enkelt ha vant mig av vid ostcravings och inte vara särskilt intresserad av mjölkprodukter längre.

Jag skulle kunna skriva ett långt förklaringsinlägg, men känner inte riktigt behovet. Jag är fortfarande inte särskilt intresserad av djurrätt eller särskilt varken emotionell eller engagerad. Jag tycker inte att det här är särskilt extremt. Det är bara mat, liksom.
Och det ska bli ganska gott och spännande, faktiskt!

3 kommentarer:

klyka sa...

FRÄSCHT! Låter härligt. Tips är att göra massa goda mattillbehör, typ hummus och chutney, för att få rikare smaker snabbt.
Passa på att göra andra fräscha grejer när du ändå är igång; typ fixa menskopp!
Vegankram!

Anneli sa...

Min brors chef försökte sälja mig en och inledde en lång diskussion om mensskydd med mig när jag fikade där förra veckan. Däremot tog de 30 euro för den och jag har för mig att de är billigare på internet. Men det låter som en fräsch idé, onekligen.

Hummus är grymt gott, jag behöver en mixer så att jag kan göra sådant. Just nu är sesampasta universallivsmedlet hemma. Och så käkar jag grönsaker! Typ sparris och purjolök är skitgott!

klyka sa...

Nä, det är samma, den kostar typ 300 spänn om man köper i svensk webshop. Kan inte tänka mig en värdare investering :) Jag använde min i Kina och Marocko, vilket folk har sagt ska vara svårt, men det var nemas problemas.