Dagens ord

Apropå könsidentiteter. Någonting som jag insett är en ganska stor turn-off för egen del och ett lätt irritationsmoment när jag pratar om relationer med nördkillar i min närhet.

Ordet flicka! De pratar om att de vill ragga på flickor, de förälskar sig i söta flickor och de tycker att det är jobbigt när flickorna aldrig är intresserade tillbaka.

I min värld är en flicka ett barn. Pratar vi nutid är hon upp till ungefär 13 år gammal, gillar klänningar och står med tårna inåt och ser blyg ut när hon pratar med riktiga människor. En flicka är en människa med snippa, ingen man har sexuella relationer med. Pratar vi inte nutid utan låtsas att flickor är vuxna människor går mina associationer till serier som Mad Men, där reklamsnubbarna på kontoret konsekvent refererar till sina betydligt lägre betalda sekreterare som girls, eller till filmer som Mona Lisas leende där de vuxna, högintelligenta collegeflickorna betraktas som just flickor tills de gått ut skolan, gift sig och blivit vuxna, högintelligenta hemmafruar. Definitivt girls.

Jag är ingen flicka. Det är jag faktiskt inte. Jag kan klä ut mig till en ibland, när jag har flätor i håret och värsta volangklänningen och leker lekigt lekjur, men det är nog inte den delen av min personlighet jag vill få uppmärksammad och omtyckt och utsatt för romantiskt intresse. De flesta nördtjejer jag känner är inte heller flickor. Vi är inte söta, och vi är inte barn. Ett tips, bara.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det