torsdag 23 juni 2011

Inte bara knulla

Jag har aldrig haft intresse av att framstå som en fin flicka. Eller en pryd flicka, eller för den delen en anständig. Många gånger har jag med näbbar och klor försvarat min rätt att ha sex med vem jag vill och slampa runt, eftersom det vore att tvinga in mig i en begränsande könsroll att försöka skuldbelägga mig för hur mitt sexliv ser ut.

Och så tycker jag ganska mycket om att prata om sexualitet. Inte nödvändigtvis om själva liggat, det har jag ärligt talat alltid tyckt är roligare i teorin - men att prata sex i teorin tycker jag är jätteroligt.

Från den bakgrunden är det lite jobbigt att skriva om känslan som alltid slår mig när jag umgåtts för mycket med en särskild del av min vänskapskrets eller festat med dessa. Jag är gärna med och badar näck, jag dricker gärna lite vin och röker några cigaretter. Det har väl hänt att jag hittat en flicka att hångla med (ja, jag skäms över att tänka på dem som flickor, med tanke på vad jag själv anser om att bli betraktad som en), eller en pojke för den delen. Men det finns på något sätt alltid en gräns där det räcker, där jag inte tycker att det är så himla roligt längre.

Jag tycker inte att det är så himla roligt när den allmänna attityden kring sex går ut på att det helst ska idkas på eller i anslutning till festen, när det är helt okej att prata öppet om vilka som knullar och hur, när det är helt okej att folk är nakna. Jag tycker att det är olustigt att höra historier om mina vilda vänners vilda sexliv, och ärligt talat går jag ganska ofta därifrån med en känsla av att det inte riktigt är på riktigt. Ofta går jag därifrån med en känsla av att det är hedonism för hedonismens skull. Ofta går jag därifrån med en känsla av att det här faktiskt inte alls är vad jag vill ha.

Jag har aldrig haft intresse av att framstå som särskilt selektiv. Jag är dessutom vansinnigt allergisk mot alla former av formell romantik. Serenader, nallebjörnar och röda rosor väcker kraftigt illamående hos mig. Ändå stannar jag upp ibland och känner mig nästan desperat efter någonting nytt, annorlunda och romantiskt. Jag vill nog inte vara ragg nummer tre för kvällen. Jag vill vara någon man pratar om och tänker på när jag inte är där. Jag vill vara någon man tycker om. Inser jag alltid i efterhand.

Visst, jag är också kåt emellanåt eller vill bara hångla. Men om jag ska ligga för att jag bara vill få snabb orgasm kan jag lika gärna onanera. Och visst, det är inte socialt accepterat att göra det på fester eller i anslutning till dem, men det känns på något sätt schysstare mot alla parter.

Så hemsk är jag, ibland.

5 kommentarer:

Nyllet sa...

Det finns ett antal saker i det inlägget som jag känner att jag vill kommentera, inte minst eftersom jag umgås en del med vilda vänner med vilt sexliv, och åtminstone en del av dessa antar jag är gemensamma vänner till oss. På sätt och vis kan ska jag kanske rent av räknas in själv, för det har väl hänt att jag råkat snubbla in vilt sexliv själv. Jag kan dock glatt meddela att jag gick därifrån med en känsla av att det inte riktigt var på riktigt, med en känsla av att det var hedonism för hedonismens skull och med en känsla av att det inte riktigt var vad jag ville ha.

Just att det var overkligt ser jag dock som en positiv aspekt. Det var lite som att besöka att främmande land där jag för all del inte har någon lust att bo, men ändå är glad att jag besökte. Mina minnen från sådana hedonistiska upplevelser (det är väl i praktiken två tillfällen jag tänker på) är på sett och vis jämförbara med mina minnen från att ha arrangerat lajv. Det var roligt, lite korkat och hade båda positiva och negativa sidor.

Formell romantik har vi pratat om förut, och håller fortfarande med dig. Däremot måste jag säga att även om jag inte heller gillar nallar, rosor och serenader så tycker jag att det kan vara trevligt med månskenspromenader hand i hand, att ligga i gräset och titta på stjärnorna tillsammans eller för all del bara vakna brevid någon jag tycker om.

Det måste väl liksom finnas någon medelväg mellan sötsliskiga, traditionella monogama förhållanden och helt känslokallt knullande med främlingar. Kan jag tycka :)

Anneli sa...

Ja, det är klart att det måste. Oftast finns det ganska trevliga medelvägar också. Jag är mest lite rädd att bli uppfattad som fett pryd och töntigt romantisk för att jag inte tycker att "var är de, öh, är de iväg och har sex, öhöhö" är så himla kul.

Hedonism för sakens skull är inte så tilltalande alls, liksom ^^
Jag var nog rätt folktrött och emo när jag skrev det där förresten.

Nyllet sa...

Fett pryd och töntigt romantisk? Nog för att du möjligen kan uppfattas som lite pryd och romantisk brevid de absolut vildaste vännerna i vår gemensamma bekantskapskrets, men jag tror inte att det är något du ska oroa dig över i bekantskapskretsen i stort.

Hedonism för sakens skull kan vara intressant att undersöka, om inte annat ur ett rent akademiskt perspektiv. I övrigt: Inte jättefestligt.

Egentligen finns det nog mer saker jag gärna skulle kommentera, men jag borde antagligen prioritera att packa...

Johan Berg sa...

Har läst det här inlägget förut och blev provocerad då med. (jag undrar i vilka kretsar sexpåskämt-uttrycket kan ha dykt upp..) Jag skulle vilja mena att sex för mig inte behöver vara magiskt och romantiskt. Inte heller "skönt" som i att jag måste få orgasm. Sex för mig är humor och leklust, glädje och närhet. Jag har massa knäppt och seriöst sex om vartannat med massa olika människor. Mycket sex på skämt. Men det är i princip aldrig med folk jag inte har en relation till, som jag inte bryr mig om. Nej sex handlar om att umgås med vänner på ett till roligt sätt, att utveckla sin vänskap och ta den ett steg till. Jag förstår vad ditt inlägg handlar om, men jag känner mig inte alls träffad när du skriver om hur "sexpåskämt"-folket är... Det är inte tomt och känslolöst. Sen att det kanske är närgånget, påträngande och att det pratas om det, ja det är möjligt. Jag tror ju inte att folk generellt har sex på köksbordet mitt på en fest, utan snarare i skogen bredvid/på loftet lr så. Och vad skulle det vara för fel på det, det är väl superhärligt om alla är nöjda som var med? och om ett samtal inte lockar en, då gör du ju helt rätt i att gå därifrån om det inte var något för dig.

rommantik och sex är för min del helt olika saker. Jag är gärna rommantisk, men det har sällan nått med sex att göra, rommantik har med uppskattning, ömhet och att visa att man bryr sig om personen.

lång rant nu, det var ju länge sen du skrev detta... men nu skrev jag av mig i alla fall :) Kram!

Anneli sa...

Berg, du är en himla klok människa som säger himla bra saker. Och det känns väldigt bra att höra din bild av hur du ser på sex och sånt.

Jag tror att jag mest känner mig pryd och obekväm ibland. Och har lite svårt att tillägga så mycket mer på ett halvår gammalt inlägg. Men som sagt, jag blir glad att höra din bild och den låter inte särskilt hemsk alls faktiskt. Tvärtom :)