Politiskt inkorrekt

En sak jag verkligen inte förstår, är det här med människor som beskriver sig själva som politiskt inkorrekta. Ofta verkar det gå ut på att ha kontroversiella åsikter utan att känna att man behöver legitimera varför man har de kontroversiella åsikterna - eftersom majoriteten i samhället uppenbarligen inte håller med en. Politisk inkorrekthet blir då liksom kortet man kan spela för att slippa resonera sig fram till varför man har åsikterna man har. "Jag tycker att sexköpslagen ska avskaffas, för den är politiskt korrekt bullshit" är liksom mycket lättare att säga än "jag tycker att sexköpslagen ska avskaffas för att alla ska ha rätt att bestämma själva om de vill arbeta med sex eller med någonting annat, dessutom finns det redan lagar som förbjuder sexuellt utnyttjande, koppleri och trafficking".

En annan sak jag inte riktigt förstår är varför termen Politiskt Korrekt ofta används negativt, eller hur man kan bli skälld för att vara PK, som vore det någonting negativt. Visst, om man inte kan förklara sina åsikter på något bättre sätt än "jag är för sexköpslagen för att majoriteten faktiskt är för den och man ska få tycka som man vill", är man kanske inte vettigare än den som använder politisk inkorrekthet som ett slagträ - men är det faktiskt inte så att de flesta saker som är politiskt korrekta är det för att de är ganska bra grejer.

Typ att man inte ska få hetsa mot bögar och invandrare, att det ska vara värdiga förhållanden på äldreboenden och att killar och tjejer är lika mycket värda och ska behandlas lika, är inte det rätt bra grejer? Eller att det är bra med rökfritt så att även astmatiker ska kunna gå på krogen?

Som jag tolkar det handlar den mesta politiska korrekthet om typ grundläggande respekt och ansvar. Är det så farligt?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.