onsdag 22 juni 2011

Gruppledarskap jag borde bli bättre på

Vid det här laget börjar jag bli ganska bra på att rådda med lajvgrupper. Som i att veta vad som ska göras, vara uppstyrd och se till att det blir gjort, hålla möten och sånt. Ibland är det ganska roligt och jag känner mig ganska bra på det. Ibland fungerar jag inte alls som gruppledare.

Klassikern när jag inte fungerar som gruppledare ser ut ungefär såhär:

Jag: Vi behöver ha ett möte i nästa vecka, kan alla på torsdag?
A: Jag kan tisdag, torsdag och fredag.
B: Jag kan inte torsdag. Fredag?
Jag: Fredag funkar.
A: Möte på fredag alltså?
J: Japp! Jag föreslår Annelis vardagsrum, från klockan 19.
A: Okej
B: Annars kan vi vara på kansliet.
A: Eller i mitt vardagsrum!
B: Jag vill helst vara på kansliet, för det är närmast hem därifrån.
Jag: Okej, kansliet är bokat från klockan 19.
B. Kan vi inte ha mötet klockan 14 istället?
Jag: Jag kan inte på dagen, så möte kvällstid.
A: Jag kan vilket som...
B: Men 17 då?
Jag: Jag har sagt åt C att det är klockan 19 på fredag som gäller.
B: Jag vill inte då.
o.s.v.

Jag fungerar helt enkelt inte som gruppledare när jag inte kan styra över tid och plats och var vi ska ses. Det är skitjobbigt. Det fungerar bra i grupper när man är typ åtta personer, då kan man säga "men om du inte kan på fredag kväll så kör vi ändå och talar om för dig senare vad som hänt". Det fungerar inte på tre-fyra personer. Och då får folk oftast för sig att alla ska bestämma allting gemensamt. Som var och när möten ska hållas. Vilket leder till att ingenting blir bestämt.

Jag är så grymt glad att jag ska bli lärare. Som i "säger jag att lektionen börjar klockan 8 i klassrummet betyder det 8 i klassrummet, inte halv nio i matsalen". Och då är det det som gäller. Jag önskar bara att det var lättare att göra sånt i ideella sammanhang också.

6 kommentarer:

Nyllet sa...

Vi kan utse dig till sammankallande i fiktionsgruppen och ge dig rätten att köra över övriga gruppmedlemmars åsikter. Det börjar kännas nödvändigt om vi någon gång ska kunna ta ett beslut om tid och plats för ett möte... :P

Anneli sa...

Eller så låter vi Erland dra ihop mötena och känner oss duktiga när vi kommer på dem :p.

Nyllet sa...

Bra idé. Jag nominerar Erland till sammankallande för fiktionsgruppen. Vi två kan skälla på folk som inte slaviskt följer hans heliga order till fiktionsgruppen! All makt åt Erland, vår sammankallande!

Anneli sa...

:(

Nyllet sa...

:D

Anonym sa...

Jag älskar din kommentar om lärare som bestämmer...hoppas du lyckas.