Amen högerpopulism nu då?

Jag satt uppe i kollektivet i Svärdsjö och tecknade när min mamma kom in på rummet och sa att någon sprängt riksdagshuset i Oslo. Huset saknar tv och internetanslutning, så det blev till att slå igång P1 och höra vad de hade att rapportera. Först Oslo. Sedan skjutningarna på Utöya. Sedan följde två bestörta dygn. Jag tror aldrig att jag blivit emotionellt berörd på en djupare nivå av ett terrordåd eller en katastrof av det här slaget förr.

Jag tror aldrig att jag lyckats relatera till någonting i det här slaget på en tillräckligt nära nivå för att känna mig känslomässigt tagen av det förr. Det senaste vi kommer till i Sverige i den här storleksordningen är väl tsunamin. Jag kände ingen som var i Thailand. Jag kände inte ens någon som hade råd att åka till Thailand. Det gick att bearbeta på en intellektuell nivå, men inte på en känslomässig. Här var offren vanliga norska vänsterungdomar. Det hade lika gärna kunnat vara jag och mina vänner. Den insikten gjorde ont.

Vi spekulerade också om Al-Qaida i början. Men det stämde inte riktigt. Det är en väldig politisk symbolik i att spränga ett riksdagshus. Det är inte att spränga en tunnelbanestation. Vi ironiserade över hur lång tid det skulle ta innan någon expert på radio pratade om islamism. Det dröjde inte länge alls.

Och sedan visade det sig vara en etnisk jävla högerextrem norrman. Och plötsligt pratade media om en ensam galning, inte om en terrorist. Plötsligt pös all ideologi och allt politiskt sprängstoff ur rapporteringen. Och visst är jag lättad över att det inte var en muslim. Visst är jag lite skärrad över hur Sverigedemokraterna och bihangs världsbild där islam målas upp som Det Stora Hotet både är boven i dramat och någonting som lurade de flesta i början.

Men snälla. Det känns som flera år sedan jag hörde någon våga prata om att högerextremister är farliga jävla människor, att nazister leder med 11-0 gentemot islamister när det kommer till politiska mord i Sverige, och att högerpopulistisk retorik där man värnar om nationalstaten, mot kulturmarxismen och mångkulturen för fan nästan är PK i dagens skandinaviska diskussionsklimat, och att det i sig är otroligt läskigt.
Breivik var medlem i Fremskrittspartiet i flera år, inga andra tydliga kopplingar.

Snälla, det är flera år sedan jag hörde någon prata om högerextremt våld utan att säga "amen vänstern då!?". Förvisso var det som hände i Norge en ensam galning som promenerade ut på en ö och började skjuta vilt omkring sig. Den stora majoriteten högerpopulister skulle givetvis inte förespråka massmord på socialdemokrater. Men det är inte en ensam galning som bygger upp en världsbild där muslimerna är det stora hotet mot västvärlden och socialdemokraterna är landsförrädare som hjälper dem. Den världsbilden matas vi med nästan dagligen.

Så snälla, kan vi börja prata om att högerpopulism är jävligt farliga grejer? Den här gången var det en galning som traskade upp och öppnade eld på ett SSU-läger. Våga bara fråga vad vänstern gjorde först. Tänk inte ens tanken.

Kan vi inte sluta dalta med högerextremisterna nu? Kan vi inte sluta låtsas att Fremskrittspartiet och Sverigedemokraterna är ofarliga och att den populistiska retoriken som sprids över Europa tills vi snart inte märker att vi matas med den, kan slå slint och bli jävligt farlig, jävligt läskig?
Det är inte bara galningar som är farliga. Det är ideologier också.

Några andra som utvecklar lite vad jag känner
Enmansutredningen
Martin Peterson på SvD Brännpunkt

Kommentarer

jockelarson sa…
Så, vad föreslår du rent konkret?
Anneli sa…
Jag har inte kommit så långt i bearbetningen av vad som hänt att jag har en stor mängd konkreta handlingsprogram att dela med mig av. Det har jag inte.

Men att börja bemöta populistiska partier, gå in i detalj och förklara varför de har fel, bestrida världsbilden de sprider i media (det finns ingen massinvandring, Norden håller inte på att islamiseras) och inte låta dem stå oemotsagda, kan väl vara en bra början.

Populister fungerar inte som barn eller läskiga filmer. Ignorera dem en stund så blir de snälla, blunda så försvinner de. Ska man vara en god demokrat ska man inte ignorera dem eftersom "alla måste få ha sin åsikt!". Man ska bemöta dåliga åsikter.

Bara en början, inte så konkret, men samtidigt någonting som känns onödigt kontroversiellt.
jockelarson sa…
Jag betvivlar inte att dina intentioner är välmenta, men det måste ändå sägas:

Ungefär det du säger har ju redan prövats under lång tid. Jag har hållit på med det här gamet i 17 år nu och det där med bemötanden och informationskampanjer har det ständigt talats om. Det har inte hjälpt på något märkbart sätt (ja, om man inte menar att det hade varit ännu värre annars förstås, men sånt är ju svårt att leda i bevis). Så, vad göra?
Anneli sa…
Ja, vad göra? Engagera sig politiskt, eller obundet antirasistiskt? Skaffa ännu mera fakta själv så att det går att bemöta populistpartiernas världsbild på sakliga grunder kanske. Uppmärksamma nazistiskt och nyfascistiskt våld när det inträffar. Och satsa på att alltid vara en skötsam jäkla vänster som inte är de som börjar slåss, så att det inte finns möjlighet för omvärlden att se högerextremisterna som de skötsamma och snälla och vänstern som den bråkiga militanta. För så ska det inte vara.
Johan Lind sa…
Högervåldet är en hostning i stormen av vänsterrelaterat våld. Allt från misshandlade och hotade politiker, affärsmän till vanliga svenssons och muhameds...som inte håller med. Dessa sk högerextremister är en liten, sorglig grupp marginaliserade personer som sällan gör en fluga förnär. Läs gärna stackarens så kallae manifest. Ett hopkok som för det mesta får mein kampf att framstå som ett väl underbyggt standardverk i politisk analys.
Hans planering var inte mer avancerad än att mina 15åriga sjöscouter kläckte...kille-"Men vafan, det är säkert samma samma snubbar, en bomb som drar alla polier in till stan och sedan knatta ostört." flicka-"men inga dog ju i stan...Johan, var det en sån där kass diselbomb?"
och den bästa flicka-"men al qaida har väl aldrig dödat sossar???"
Blivande tekniker och naturvetare som även lyssnat under so-lektionerna.
jockelarson sa…
Anneli:
Och om det inte räcker?
Anneli sa…
Johan: Det skulle vara hemskt intressant att se källor på det där, för jag tror verkligen inte att det stämmer. Självklart finns det militanta element inom den autonoma vänstern och jag betvivlar inte att de begår våldsbrott. Däremot håller jag det inte för sannolikt att de skulle vara otroligt många fler än de extremhöger-relaterade våldsbrotten.

Att högerextremister sällan gör en fluga förnär är tyvärr inte alls sant. Mellan 1999 och 2009 begick svenska nazister 14 politiskt motiverade mord, eller dråp, enligt Säpo. Misshandelsfallen verkar ungefär lika många i båda grupperna (högerextremer och vänsterautonoma)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article12231991.ab

Jag kommer ihåg senast för ett par år sedan när kulturhuset Cyklopen blev nedbränt samma kväll som Centrum mot rasism bokat lokalerna för ett möte, och någon försökte bränna inne en barnfamilj aktiva syndikalister genom att hälla in bensin genom brevlådan och tända på. Så ser högerextremt våld i Sverige ut. Skitsamma om det är intelligent, det är farligt.
Johan Lind sa…
När såg du senast ett högerupplopp, när nekades senast en vänster eller hbt person arbete för sina åsikter.

Vår statsminister har till och med uttryckt att det är ok för vänstern att använda våld mot högern.

Under min lumpartid i stockholm blev jag och en soldat med mellanösternutseende påhoppade av ett större gäng "autonom vänster". Minst sagt olyckligt då vi båda var iförda permisuniform och lätt salongsberusade efter en trevlig kväll på kungsan.
Vi fredade oss hyggligt medan män och kvinnor i "vänsteruniform" gick loss på os med knytnävar, kängor, och glåpord. Begick det klassiska gentlemannamissaget att inte ta ner en stor aggresiv amazon och föll som en fura. Ali fortsatte slåss och såg till att de inte kunde sparka på mitt huvud när jag groggy försökte resa mig. In på arenan träder 3 skins av dräggigaste typ och mycket snart tar det "autonoma vänstergänget" till flykten lämnandes två "kamrater". De gav oss sedan "eskort" till nattbussen. På frågan varför de hjälpte oss, Ali såg ut som ett rakat posterchild för det då okända Al-Qaida och jag platsar knappas för att upptas i SS, snarare i en synagoga sa de bara: "Slåss man för Sverige så är man Svensk".
Ja, jag är sannerligen mer rätt för "autonom vänster" än högern.
Anneli sa…
Tråkig anekdot och självklart ska ingen behöva bli spöad på stan, oavsett person eller anledning. Däremot var det inte den källa jag efterfrågade (inga källor alls faktiskt), och vad du tycker om den autonoma vänstern/SS/Al-qaida/fan och hans moster har ingenting med mitt inlägg om högerpopulism att göra.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.