Berättelser jag skapar

Först ut bland önske-inläggen har jag lovat att skriva någonting om vad jag skriver. Jag skriver egentligen mest sakprosa, som skoluppgifter och bloggar, och en del poesi, men Adam som frågade verkade inriktad på skönlitteratur, så jag tänkte att det här inlägget ska få kretsa runt det.

Jag skapar ofta fiktion, eller olika former av berättelser. Däremot växlar mediet jag gör det i. När jag lajvar mycket skriver jag mindre och när jag tecknar mycket gör jag lite annat. I perioder får jag utlopp för mitt berättelseskapande genom Sims 2, som jag märkligt nog inte tröttnat på än. Förmodligen för att jag inte betraktar det som ett spel.

Min senaste stora period av skönlitterärt skrivande var i gymnasiet. Jag läste litterär gestaltning och spottade ur mig skönlitteratur och dramatik på löpande band. Jag skapade ett fantasyuniversum att arrangera lajv i, vilket inte blev av. Jag har en storyline till en roman i samma universum, men är för odiciplinerad för att skriva sammanhängande. Det blir ett stycke här och ett stycke där, men jag har svårt att foga ihop dem till en helhet. Ibland plockar jag upp den berättelsen, tecknar någon scen, skapar ett par dokument som skulle kunnat användas som lajvrekvisita (som pass, journalanteckningar eller resehandlingar) eller någonting i den stilen. Jag bara skriver inte just nu.

Den gången var grundexperimentet vad som händer om man tar en hyfsat Lajvien-aktig fantasyvärld, och spolar fram den. Vad händer när man låter den passera industriella revolutionen, och sätter arbetarrörelse, demokrati, urbanisering och rasbiologi på schemat? Vad händer med skogsvarelserna som är "naturens barn" när de blir billig arbetskraft i fabriker och hur ter sig alver som en kulturell och ekonomisk överklass i urmodiga 1700-talskläder? Jag är fortfarande ganska förtjust i det, även om lajvet aldrig blev av och jag inte har skrivit mer fiktion i den världen på många år. Jag har inte sett konceptet med fantasy i tidig 1900-talstappning någon annanstans, och hoppas kanske på att fortsätta med det någon dag.

På senare tid har jag lajvat och tecknat lite för mycket för att skriva. Jag har lagt mitt berättelseskapande i fiktionsuniversumet till Granlandskampanjen, och även om jag ägnar energi åt att fundera på historier ur min rolls barndom är det sällan jag skriver dem. Kanske synd. Som alltid när man har med lajv att göra är jag lite orolig att skriva och därmed ta mig tolkningsföreträde över andra människors rollfigurer.

När jag skriver poesi tänker jag helt annorlunda. Poesi måste, till skillnad från skönlitteratur, vara helt sann. Man får inte ljuga när man skriver dikter. Skönlitteratur handlar om att ljuga vackert. Så det sparar jag till ett annat inlägg :)

Kommentarer

Det var ju ett ganska intressant koncept för en fantasyvärld. Jag vet inte om du känner till det gamla datorspelet Arcanum, som ju försökte utveckla en del idéer i den riktningen.
Anneli sa…
Jag känner tyvärr inte till Arcanum, men det låter intressant :)

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?