En annan matfundering

Den här bilden laddade jag upp på Facebook med kommentaren "kött och potatis, manligaste lunchen!" häromveckan. Att kött och potatis utan grönsaker är grymt manligt var menat som ironiserande. Att det här är kött och potatis är, som ni nog kan gissa, inte sant. Det är veggos kebab-bitar och potatis.

Jag träffar ganska ofta på folk som har åsikter om att jag (eller veganer i största allmänhet) äter köttsubstitut, dricker mjölksubstitut etc. Ganska ofta som ett rätt oförstående "jag kan gå med på att folk blir vegetarianer, men måste de äta en massa saker som låtsas vara kött då?" eller lite irriterande "då kan man väl lika gärna äta riktigt kött!". Och så slutligen folket som inte har någonting alls emot att vi äter fuskkött, men tycker att det är väldigt fel att kalla det för kött när det faktiskt inte är det.

Jag kallar alla substitutprodukter jag käkar för det de är substitut för. Det här på bilden är kebabkött. När jag ska göra oboy eller pannkakor använder jag mjölk och jag steker hellre svamp i smör än i olja eftersom det blir godare. En av mina favoriträtter är spaghetti och köttfärssås, även om jag oftast gör den på röda linser istället för färs. Linsfärssås funkar helt enkelt inte, och jag antar att det är underförstått att det inte är kött i den när jag lagar.

Jag tycker nog överlag att det är krångligt och jobbigt att hela tiden i dagligt tal behöva säga "jag är vegan!", och det upplever jag att jag gör om jag inte får kalla min mjölk för mjölk och mitt kött för kött utan att sätta soja- framför. Självklart förtydligar jag när det behövs, men jag tycker att det känns konstigt att folk blir provocerade av att jag inte känner det behovet så ofta.

Och slutligen, angående att konsumera substitutprodukter över huvudtaget. Det är väl så enkelt som att det inte är smaken det är fel på. Kött är gott, men jag vill inte äta det i alla fall.

Kommentarer

Anonym sa…
Så alla skall istället förstå att du är avvikande (vegan) och ge dig en upplevelse av tillhörande när du fejkar. Det finns ett engelskt uttryck du säkerligen känner till; "mock", i matsammanhang ofta översatt till det inte helt perfekta "falsk". Tex falsk sköldpaddsoppa. Mmmmmm utmärkt rätt oavsett om den är falsk eller äkta. Tyskan har sedan gammalt sin "Ersatz" som generellt anger en utbytt endast nominellt likvärdig produkt, ett surrogat. Bjuder du mig på "Ersatz"-mat under falsk flagg blir jag besviken. Bjuder du på veganmat så äter jag artigt.
Stå för den du är.
Johan Lind sa…
My bad, glömde signatur.
Anneli sa…
Du skulle ju kunna läsa mina inlägg ordentligt innan du raljerar över dem. Typ "självklart förtydligar jag när det behövs". Jag säger inte till köttisar att jag ska bjuda dem på kött, eftersom de kan bli besvikna då. Då säger jag förmodligen att jag tänker bjuda dem på sojakött, om det är det jag tänker laga. När jag pratar med andra vegetarianer och folk som vet att jag är vegan (och inte köper hem eller lagar kött till köttätande vänner heller) känns det dock ganska onödigt. Då kan det få heta "köttfärssås", eftersom det är vad jag vuxit upp med att pasta bolognese heter. Oavsett animalier.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det