Hijab style

Ibland funderar jag på varför jag är så otroligt fascinerad av muslimskt kvinnomode. Hela slöjgrejen liksom. Och nu tror jag att jag kommit en rätt bra bit på vägen i funderingarna.

Bland det läskigaste jag vet är att gå in i förortsklädbutiker. Ni vet de där lite sunkiga, där allt är billigt och det inte finns ett plagg som jag skulle kunna tänka mig att sätta på mig. Allra läskigast är butikerna i Tensta centrum, där det finns en hel affär som säljer slöjor men inte ett plagg som ser standard västerländskt ut.

Okej, förvisso tror jag att jag tycker att sådana butiker är lite läskiga av samma anledning som Gina Tricot är läskigt. Jag tillhör helt enkelt inte målgruppen för dem. Men de hjälper ändå till att sprida en bild av att muslimska kvinnor överlag är fult klädda. Och ganska ofta hör jag folk som säger att hijab är fult. Där börjar vi komma in på vad det är jag är så fascinerad av.

Hela grejen med att klä sig hijab är att man döljer stora delar av kroppen. Man visar inte armar, ben eller hår och har löst sittande kläder. Alltså är det värsta utmaningen att ändå vara snygg och hålla stilen. Väldigt mycket av dagens mode bygger liksom på att vi ska visa upp våra klyftor, smala armar och bruna ben. Väldigt mycket av dagens skönhetsideal bygger på att visa upp sin kropp och ha åtsittande kläder på rätt ställen.

Och följaktligen är jag jätteimponerad av alla snygga kvinnor som struntar i det där, döljer sina kroppar och ändå är otroligt välklädda, för det är en utmaning. Som min favoritmodeblogg Hijab Style, vars brittiska skribent är välutbildad och stilsäker. Eller som Amirah Fashion som säljer jilbabs som till och med jag, som har svårt för så pass täckande klänningar, dreglar över.

Dessutom är det en ganska läcker kontrast i en tidsanda när klädkedjorna försöker sälja underkläder med stora plakat på supermodellers avklädda kroppar, att man på Hijab Style och bilderna hon länkar verkligen kan fokusera på kläderna, och inte på modellerna bakom. Snacka om att få välja själv vilken bild man visar upp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det