Metatekniker i vardagen

En sak som börjat smyga sig in mer och mer i mitt lajvande är metatekniker. Från att vara någonting obskyrt och spelstörande har de blivit en ganska naturlig del av lajv, och fler och fler av mina vänner börjar tänka på vilka metatekniker man skulle kunna använda för att ge lajv en djupare spelnivå, komma i rätt stämning, ge segt spel en puff framåt, eller bara bli allmänt bättre.

Ett av de stora problemen, särskilt på mindre uppstyrda mingel-lajv, brukar vara just att folk inte riktigt kommer igång. Man är dålig på att mingla i roll, man är stel, det kommer inga naturliga öppningar för att spela ut intriger och man går och drar på konflikter och låter dem bubbla under ytan istället för att spela ut dem. Då blir lajv tråkigt. Poängen är ofta att allt det där som ligger under ytan ska komma upp och generera scener och mer spel. Inte ligga och bubbla. Då kan ett par metatekniker fungera utmärkt.

Som den där man plingar på någons glas och denna tvingas att hålla en kort inre monolog högt. Den har lyft mycket tråkigt mingelspel för min del, eftersom den synliggör rollernas intentioner. Den har ibland tvingat mig att faktiskt sätta mig in i vad min roll tänker och få ett större djup i tråkiga roller också. Eller regianvisningar! Någon dyker upp bakom ens axel och talar om vad man ska göra härnäst, flyttar ens hand från bordet till motspelarens knä, eller säger "du hatar verkligen fotboll!" när man försöker vara trevlig med någon som pratar om just det.

Förra helgen slogs jag av hur praktiskt det vore att kunna använda metatekniker till vardags ibland. Man träffar en gammal kompis som man inte tagit några konflikter öppet med fast man borde och känner hur stelt det blir. Det vore så skönt att starta en monologruta och tala om hur jobbigt det är att träffas här och att man önskar att vi kunde snacka. Det vore skönt att få regianvisningen "starta ett gräl!" för att rensa luften lite.

Jag kanske är lite lajvskadad när jag ibland ser saker som händer mig och mellan mina vänner som spännande spelöppningar. "Här hade det varit perfekt att droppa den här intrigen!" eller "Det där ska jag använda som intrigunderlag på nästa lajv jag arrangerar!". Tyvärr brukar verklighetsintriger löpa över lite för lång tid för att man ska få göra så. I verkligheten kan man tiga ihjäl konflikter oändligt länge. På lajv kallas det speldödande och undviks.

Vad skönt det vore att ha det så i verkligheten ibland också.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.