Vart hänvisa bofferbarn?

En liten fundering som kommer upp ibland när man pratar om Sverok och marknadsföring av lajv...

Sveroks officiella hållning i ett par år har varit att vi borde försöka rida på Barda-vågen, få in fler barn i låg- och mellanstadieålder i lajvhobbyn och lära dem vad lajv är genom att marknadsföra boffer för barn, nybörjartolerans och att ha roligt i skogen. Jag brukar höra till dem som gnäller på det här och får ofta svar i stil med "alla är inte elitistlajvare som du!".

Men allvarligt, en sak som slog mig häromdagen. Hur stor del av lajven som arrangeras i Sverige idag egentligen kan möta efterfrågan från en stor grupp boffersugna 6-12-åringar? En pågående tendens i Lajvsverige verkar ju vara att de klassiska lajvien-fantasylajven är på väg ut. Ni vet, lågkravs high-fantasy som kretsar runt ett värdshus. Plötsligt är nästan hela spelkalendern postapoc, vampire och högkravs krigslajv.

Tu Lajv som jag var engagerad i i flera år arrangerade hyfsat nybörjarvänliga lajv med låga utrustningskrav och en rätt blandad grupp spelare. Bylajv med lite spänning och schysst värdshus dit jag definitivt skulle försökt ta med mig en lajvsugen lillebror om jag haft någon. Däremot fanns det inget större utrymme för boffer på Hernedal-lajven, de sista åren var det blankvapen som gällde. Och nu är jag engagerad i föreningen Granland, som har stort bofferutrymme och gillar att visa in nybörjare i hobbyn, men ställer lika höga utrustningskrav på dem som på alla andra och hela den lättsmälta gympasko-prägeln är borta.

Så vart ska jag egentligen hänvisa de boffersugna barnen som fått lära sig av Sverok vad lajv är? Hur många föreningar i Sverige idag arrangerar lågkravs highfantasy-lajv med stort utrymme för mellanstadiegamla äventyrare och boffer? Jag känner till Eleria-kampanjen som pågått sedan tidernas begynnelse, och Pelarbergs-kampanjen. På samma område håller de regelrätta äventyrslajv för barn också, men sedan tar det stopp. Fler nybörjar-fantasykampanjer känner jag inte till.

Så vart ska jag hänvisa bofferbarnen som lärt sig av Sverok hur lajv fungerar? Till de här två föreningarna, som då får väldigt mycket direkt marknadsföring av Sverok som alltså åker på medeltidsveckan för att visa en bild av lajv som inte finns ute i verkligheten? I alla fall inte i någon större utsträckning.

Eller är det jag som är en dryg elitist som helt missat hur många bofferbarn-kampanjer det finns där ute?

Kommentarer

Felicia sa…
Det här är ett problem som jag tycker är jättevanligt i föreningsverige, att vi marknadsför aktiviteter som ska locka folk till våra förbund, där denna verksamhet i bästa fall finns i mycket liten utsträckning.
Det måste finnas en plan för hur man ska ta emot personer som önskar att delta i denna typ av verksamhet efter en rekrytering.
Det funkar inte att när man blir uppringd säga "Jaha, du vill boffra och minilajva lågkravshigh-fantasy, se tyvärr, det går inte, för det finns ingen förening som gör det, mem du kan starta en egen, det är jättelätt!"

Personerna som har kunskapen att arrangera sakerna är ganska ofta inte de personerna som har lusten.

Falsk marknadsföring är vad det är, och vi borde sluta upp med det, eller hitta sätt att införliva våra häftiga mässaktiviteter som ordinarie verksamhet, som det går att slussa in folk i.
NINA sa…
En fantastisk vision vore ju om man kunde engagera, inspirera och motivera dessa boffersugna barn, eller i alla fall deras föräldrar, att själva arrangerar lajv. Inte var det Sverok som arrangerade de gamla lajvien-lajven i den grå forntiden, och föreningarna är i de flesta fall något som uppstått efter verksamheten och inte tvärt om. Eller har det uppstått en oöverkomlig spricka som gör att dagens "elitister" arrangerar lajv de själva skulle vilja att åka på, medan dagens "nybörjare", till skillnad från sina föregångare, är passiva konsumenter som inte vill göra något själva?
Anneli sa…
Nej det tror jag inte, att det är någon oöverkomlig spricka. Det jag undrade mest var nog om de här bofferbarnlajven faktiskt finns idag. De flesta lajvare jag känner arrangerar nog väldigt mycket lajv vi själva vill åka på. Som vi gärna lotsar in nybörjare på, men på våra villkor ganska mycket. Jag tror att det är det bästa sättet att förhålla sig till och locka in 13-16-åringar, i och med att man visar att man tar dem på allvar och inte tummar på kvaliteten men ändå kan hjälpa, låna ut grejer och peppa.

Svårigheten när man själv är ny är väl ofta att veta vad man ska göra och få ihop folk, grejer etc, om man saknar kontaktnät och resurser. Tyvärr.
NINA sa…
Lite off topic, men det vore episkt om vi kunde ha en nationell lajvgarderobsrensardag, där alla erfarna lajvare får rannsaka sig själva och fråga: "Kommer jag verkligen använda den här ylleklänningen som jag var oändligt glad över på mitt första lajv, men som inte riktigt passar de roller jag har spelat de senaste fem åren?" "Behöver jag verkligen det här gamla boffersvärdet från Svarta katten, nu när är vuxen och har fått råd att köpa ett mycket snyggare från Calimacil?" eller "Kommer jag någonsin att behöva tredubbla uppsättningar lajvkaffekoppar?"

Om bara 200 lajvare svarade nej på de frågorna, och någon brann för att organisera en insamling, skulle snart 200 nybörjare kunna beställa hem Sveroks kom-igång-paket i önskad storlek.
Nyllet sa…
Täby Spelsällskap brukar arrangera lajv varje år i samarbete med Täby kommun, de faller definitivt in i kategorien "bofferbarnlajv", med unga nybörjare som sin främsta målgrupp.

Likaså Lajvverkstadens Lajv på Östra, som arrangeras för ungdomar mellan 11 och 17.

Så visst existerar det, men det är inte så stort som det kan verka i Sveroks material.
Alina sa…
Hej såg detta när jag googlade lite på min egen verksamhet och tråtts att det är ett gammalt inlägg så vill jag ändå säga.
TSS=Täby SpelSällskap är en fritidsgård som har öppet på torsdagskvällar där jobbar jag och min kollega, med att uppmuntra till spel av olika slag, främst magic, warhammer, rollspel och lajv. Vi arrangerar även Täby sommarlajv. (Vissa kallar det TSSlajv)

Våra lajv är lite av de du söker.
De är från 12 år och uppåt det finns utrymme för boffer men även för djupare rolltolkningar.
De utspelar sig i en ganska typisk fantasy och har de inte ork eller möjlighet så är det okej att ha gumpaskor, men vi uppmuntrar till att de kommer på våran förberedelsevecka och syr snygga lajvkläder som passar deras roll.

Så, nu har du lite info om oss, om du inte redan fått den. :)
Intressant inlägg föresten.
Kram Alina
Alina sa…
JA just det, vi har också en årlig lajvloppis där äldre lajvare säljer till våra nybörjare. Denna brukar vara i samband med vårt föräldramöte inför lajvet, men andra är givetvis även välkomna.

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän