Helsingforsdagbok: Avrest

Det blev ett litet uppehåll i Helsingforsdagboken, i och med att min elsladd bestämde sig för att börja spruta glöd och smälta sig själv. Jag kände att språkförbistringen och problemet med att hitta i Helsingfors var för stora för att inte ge mig ut på jakt efter en ny sladd i Finland, utan väntar tills jag är åter på svensk mark. Alltså är jag datorlös.

Igår rådde episkt flyttkaos på Anders Korps väg. Städade ur rummet, hade givetvis mer saker än när jag kom (jag köper för mycket kläder, lyckligtvis på Myrorna), slängde en massa papper och drog till Vasa. Efter en tågförsening fastnade vi i metropolen Seinäjoki och blev ett par timmar sena, men allt är fint!

I Vasa har vi checkat in på fint hotell, hoppat i sängarna (som känns som hoppborgar jämfört med plankorna vi sov på i Forsby) och gått på svenskspråkig studentpub. Billig öl och svensk schlager. Jag börjar bli mästare på idiotkonversationer med finlandssvenskar i barer, som i regel inte förstår mina skämt eller säger totalt självklara saker tillbaka. Där har man för att man försöker vara social.

Imorse gick vi upp tidigt och otroligt förväntansfulla på frukostbuffén. Jag har inte ätit frukostbuffé sedan jag blev vegan, och var lite cyniskt pessimistisk i förhand, men är överväldigad och tycker att den var fantastisk. Har fått varm ugnsstekt potatis och svamp, sojayoghurt med färska bär och underbar färskpressad juice. Alltså är jag hyfsat salig och mycket nöjd. Förmiddagen har ägnats åt friluftsmuséet Stundars, och nu är jag kär i små gråa hus och lajvpeppen stiger. Det är fint!

Imorgon ska vi åka otäck båt, mamma, och promenera runt på öar. Hemfärden inleds från Vasa vid 9 på söndag morgon, och ankomst i Stockholm ganska precis 24h senare. Det var den finlandsresan! Åh vad jag gillar det!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det