Helsingforsdagbok: Första dygnet

De närmaste tre veckorna kommer jag nog att använda bloggen rätt mycket som resedagbok. För att faktiskt dokumentera vad jag egentligen håller på med här i Helsingfors, och för att bearbeta lite intryck. För ganska precis ett dygn sedan tog jag färjan från Stockholm och påbörjade den hyfsat långa resan över Östersjön.

Jag köpte sängplats i en delad hytt, som visade sig ligga under bildäck, långt ned under vattenytan. Mina farhågor var att få dela hytt med ett par medelålders ryskor, men mina medpassagerare visade sig vara två trevliga finskor i ungefär min ålder, som släpade med mig på karaoke och skrev upp långa listor med tips på vegetariska caféer, second hand-butiker och barer i min anteckningsbok. Hela resan använde jag alltså mest tafflig bruten engelska, och har inte riktigt hämtat mig språkligt än.

På båten insåg jag den enda viktiga grejen jag glömt också. Min kamera. Alltså blir det inga bilder i den här Helsingforsdagboken. Och min baddräkt, men det är underordnat.

Nåväl, vi blev hämtade med taxi på färjeterminalen och körda ut till Forsby, en förort några kilometer utanför centrum. Trevlig, svensktalande taxichaufför och en hög andra kursare som det ska bli intressant att lära känna närmare allt eftersom. Här har jag boat in mig så gott det går och känner mig ganska hemma, nu när mina böcker står i bokhyllan, ritblock på skrivbordet och en muminmugg med Råddjuret har fått plats i mitt kök.

Eftermiddagen har jag ägnat åt att laga lunch och försöka bekanta mig lite med Helsingfors. De språkliga dilemmana började på bussen när jag försökte köpa en enkelbiljett in till stan. Busschauffören förstod engelska nödtorftigt och jag fick min biljett. Men ungefär så. Väl inne i stan kom jag sedan på att mycket av den här resan går ut på att använda min svenska, se om det fungerar, hur den bemöts och så vidare. Så jag har som mål att försöka prata svenska med så mycket folk i serviceyrken som möjligt.

Hittills går det bra. Jag strövade runt och kom ihåg stadskärnan i Helsingfors och sedan traskade jag in på Donken och köpte franskisar, på svenska, det gick bra. Däremot vågar jag inte riktigt försöka svenska på stan, typ när man får lov att fråga folk om vägen och sådant.
Dagens läxa är att inte skämmas för mitt modersmål och komma ihåg att jag ska testa att använda det. I det ingår också att memorera de svenska namnen på ställena jag är på (eftersom varenda gata, stadsdel etc. har namn på både svenska och finska), så att jag kan använda dem när jag pratar just svenska. För finska kan jag inte.

Nu ska jag snart samlas med gruppen på infomöte, få lite busskort och information och sådant. Men det här känns som en bra början på ett äventyr.

Kommentarer

Jesper sa…
Tolkar det som att du inte kommer att skypea med valberedningen under din vistelse i rikets östra delar?
Johan sa…
Jag är alltid kluven när jag skall prata med folk i Finland. Å ena sidan vet jag att många finnar är obekväma med svenska, att många (men inte alla) i vissa områden förstår det men att de flesta ogärna vill prata det själva, och i värsta fall tycker djupt illa om det efter den förhatliga pakkoruotsiundervisningen. Många invandrare i Finland (inte för att de är så många, alls, egentligen, då) lär sig heller inte svenska, eftersom de aldrig fick grunden i skolan som barn, och nu bara lär sig majoritetsspråket i sitt nya land.

Å andra sidan finns risken (åtminstone i vissa områden; i Jyväskylä och österut är väl den väl minimal) att jag faktiskt pratar med någon som delar mitt modersmål, eller med någon som efter år av ansträngningar lärt sig att tala svenska flytande och gärna gör sitt bästa. Det blir både löjligt och eventuellt rent förolämpande att förutsätta att engelska skall vara språket då.

Således brukar jag inleda med frågan "föredrar du svenska eller engelska?".

Varpå ett nytt dilemma naturligtvis uppstår: vilket språk skall jag fråga på? Jag överväger seriöst att börja ställa den på finska, åtminstone i östra Finland.

//JJ
Nyllet sa…
Skönt att du låter positiv igen! I lördags lät det som om du började få kalla fötter :)
Anneli sa…
Jesper: Jag har inga hörlurar men jag har en dator och internet, så på tisdag om två veckor kan jag vara med. Idag har jag varit på Sveaborg på utflykt och kom hem för sent.

Johan: Hittills har jag kört på att fråga folk på svenska om de pratar svenska, och annars växla till engelska, eftersom det är språken jag behärskar.

Nyllet: Jo, jag var rätt melankolisk igår också egentligen. Men nu har jag landat rätt bra så idag känns det mycket bättre :)

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?