Helsingforsdagbok: Gator som känns som hemma

Idag när vi slutade skolan gick jag på Ateneum med en kursare. Finlands nationalgalleri kändes lite som en blandning av Moderna Museet och Nationalmuseum och jag som tycker om modern konst fick ut rätt mycket av samlingarna. Inklusive de ganska icke-moderna, förmodligen naturalistiska konstnärerna från slutet av 1800-talet som målar gatuliv så objektivt och naturligt de kan. Rätt häftiga bilder. Ateneum var mindre än jag förväntade mig för inträdet och vi hann igenom det utan problem på en timma. Men värt ett besök!

Den tillfälliga utställningen just nu om Lappland i den finländska konsten blev jag däremot ganska förvånad och lite störd över. Den kändes exotiserande och oproblematiserande på ett sätt som inte skulle vara politiskt korrekt att sätta upp i Sverige. Det framgick inte om några av konstnärerna faktiskt var samer, men jag såg inga samiska namn bland konstnärerna. Däremot såg jag många porträtt av människor i folkdräkter.

Dessutom har jag läst Edith Södergrans tonårsdikter idag. Ur vaxdukshäftet hon själv skrev ned dem i. Otroligt andäktigt kändes det! Vi var på studiebesök på Svenska Litteratursällskapet i Finland. Som dessutom har en riktigt bra hemsida.

På kvällen valde jag att inte följa med mina kursare till Sveaborg, för det var jag lite för trött för. Däremot blev jag rastlös framåt tiotiden och åkte spontant in till stan. Där strosade jag omkring i Berghäll och andades in staden. Jag förstår vad människor menar när de liknar stadsdelen med Södermalm. Det är ungefär samma backar och blandning mellan riktigt fula 60-talshus och gamla arbetarbostäder från 1800-talet. Och samma sunkiga kvarterskrogar, jag hittade ett antal finska Carmen. Samt ett par hipsterbarer och dyr second hand.

Berghällsbesöket tror jag var bra för mig som varit lite avig gentemot Helsingfors hela kvällen. Jag tycker att det är väldigt skönt att promenera på gator och bara känna mig välkommen. Jag gör det i Stockholm ibland, känner behovet av att göra vissa gator till mina lite extra och promenerar dem utan annat ärende. Och det brukar fungera. Det fungerade ganska bra i Helsingfors också. En fredagkväll där folk ragglar gatorna fram vid halv elva-tiden och skriker på stan.

Slutligen satte jag mig på ett café/bar/allmänt vardagsrum och skrev dagbok. Det är forfarande så väldigt många intryck härifrån som måste bearbetas. Så många essäer jag vill skriva och så många teman jag redan ägnat mig åt i svenskan som berörs och omaktualiseras. Jag ska se hur mycket jag orkar. Men det är mycket spännande tankar.
Det här är en bra resa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.