måndag 8 augusti 2011

Helsingforsdagbok: Litterär modernism

Det är måndag kväll, jag har just tagit en dusch och är lite för trött för att uträtta någonting men samtidigt lite socialt understimulerad. Så jag lurkar Facebook och skriver dagbok.

En vecka efter ankomsten har jag börjat bli redigt språkförvirrad. Inte så att jag pratar finlandssvenska nu, som farhågan var: vi umgås för lite med finlandssvenskar. Däremot har jag börjat tänka på en märklig finländsktonad svorska. Jag skyller på umgänget med mina allmänt skandinaviska klasskamrater, jag har kursare som pratar danska och norska.

Idag har vi ägnat fem timmar åt att läsa högt och diskutera Edith Södergran. Dikten Fragment från "Septemberlyran" framkallade starka bilder och vackra färger i huvudet på mig. I övrigt var föreläsningen något ostrukturerad men jag var väldigt glad över Ateneum-besöket i förra veckan, för att ha konstriktningar att hänga upp poesin på. Dagens Södergran kändes mycket expressionistisk. Jag har överlag insett att jag tycker väldigt mycket om modernism, och det glädjer mig, för jag har alltid haft svårt för den.

Efter ett par timmars modernismföreläsning är det dock svårt att tänka utan radbrytningar, så jag satte mig ned på ett café och skrev dagbok i diktform, kände lite mycket och var längtande en stund. Sedan åkte jag hem och stekte amerikanska pannkakor som väckte stor förtjusning hos mina klasskamrater. Jäj pannkakor jäj!

Nu på kvällen har jag insett att jag gillar Elmer Diktonius. Och att jag inte har någon lunchlåda tills imorgon och att mitt busskort går ut i morgon bitti, så jag får ta en extra tidig buss till skolan. Det är ingen som vet om vi kommer att få en vecka nya av Nordkurs, som betalade det förra, eller om det blir till att punga ut med 28 euro för ett nytt. Helsingfors saknar studentrabatter, och ungdom är man upp till 16 år. Inte snällt.

Inga kommentarer: