Helsingforsdagbok: Om att landa och lite sådant

Första dygnet i Helsingfors var som sagt lite skrämmande. Jag gömde mig på studentrummet och kände mig melankolisk och resan ned till stan kändes inte alls bra. Förmodligen handlade det lite om att man måste landa i en stad innan man upptäcker den. Och lite om att jag försökte utforska centrum, som känns lite som centrala Stockholm fast ännu större. Jag känner mig inte så hemma på Sveavägen heller.

Den jobbiga centrumturen blev dock värd det morgonen efter när jag och resten av min klass (vi är nio stycken) hoppade på bussen hemma i Forsby, aktiverade våra nya busskort och åkte in till skolan. Plötsligt kände jag att jag åkt den bussen förr och att det var som rutin. Jag kände igen hållplatsnamn och har börjat lära mig vägen till skolan, och plötsligt är det min bussresa.

Föreläsningarna är grymt intressanta. Jag har insett att jag har mer förkunskaper än jag tror och intresse nog för att hänga med på resten. Det känns lite som att vi bara nosar på ytan och jag vill veta mer, men samtidigt blir jag matad med lagom mycket nya spännande grejer. Och det är också en sådan där skön rutingrej, att ha ett universitet att gå till.

Och så sjönk Helsingfors på plats ordentligt när jag efter skolan satte mig högst upp i trappan på Senatstorget med ett par klasskamrater och spanade ner. Det satt en fiskmås på Alexander IIs huvud och kände sig nog som herre på täppan. Jag satt högre upp än den och kände att det här är min stad. Därefter begav vi oss på utflykt och hade picknick på Sveaborg. Riktigt spännande! Man fick gå omkring i alla vindlande gångar, klättra på klippor nära havet och promenera runt på diverse försvarsverk. Kändes som ett perfekt utflyktsmål för skolklasser och förälskade par, så jag hoppas att många sådana åker ut dit.

Men ja jo, nu har jag landat. Nu är det dags att börja utforska den här staden ordentligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?