lördag 13 augusti 2011

Helsingforsdagbok: Shopping och besök hemifrån

Nu är min undervisning slut. Sista föreläsningen i förrgår, följt av en poesikväll och igår var vi på besök på Forskningscentralen för de inhemska språken. Nu är jag ledig i ett par dagar och sedan ska vi skriva tentamen. Som ofta inför tentamina är jag kolugn och ganska förväntansfull. Det känns bra!

Jag har bekantat mig med de finlandssvenska modernisterna och tycker att de känns som en samling riktigt intressanta prickar. Södergran, Diktonius och Parland föll mig i smaken men Gunnar Björling känner jag en viss aversion inför. Min senaste hypotes är att han helt enkelt känns lite för pretentiös. Men man kan inte gilla allt och det är ganska skönt att man inte gör det. I torsdags kväll hade vi poesikväll på Nordica. Ost, vin, och poeten Peter Mickwitz som var där och läste för oss. Tyvärr inte riktigt min kopp te det heller, men någon form av samtal kring poesi fick vi i alla fall fram.

Igår var jag på Akademiska Bokhandeln och blev förälskad. Den är helt enkelt stor, underbar och har böcker på svenska. Köpte en finlandssvensk ordbok, lite för dyr men synnerligen värd det. Jag tror att den kommer att komma till användning, har bläddrat en del i den och gillar den redan. Dessutom kände jag mig uppmuntrad att sätta ihop mina samlade dikter, så att jag har dem sparade på ett och samma ställe och inte blir av med dem i hårddiskkraschar eller liknande, så jag gick och köpte en vansinnigt dyr men helt underbar anteckningsbok, som jag präntat in dem i. Det känns väldigt bra!

Och idag har min mamma och lillasyster kommit från Stockholm med båt över dagen och hälsat på! Jag är glad, för jag hade saknat dem ganska massor!

Inga kommentarer: