Helsingforsdagbok: Sverige kallar

Den här veckan har vi fem timmars föreläsning om dagen och man är ganska mosig i huvudet när man kommer hem. Det är lite oundvikligt. Ikväll ska vi på en mysig pub med 70-talsinredning och billigt rödvin i Berghäll, men först vilar jag upp mig lite efter skolan.

Idag har Sverige kallat. Man tror att man är lite isolerad från hemlandet när man sitter i Forsby och ens mesta kontakt med Sverige är över Facebook. Som den här veckan kommer vara lite dödare än vanligt, eftersom alla mina vänner är på Rosornas ö, härjar och lever fan. Jag är lite avundsjuk, men det känns fortfarande bra att vara i Finland istället.

Idag har ändå Sverige gjort sig påmint. Dels har jag fått hjälp att skriva ut ansökan om studiemedel, eftersom jag inte har någon e-legitimation och då är det enda sättet att få in ansökningarna att skriva ut, skriva under dem och skicka via post. Så jag måste hitta någon form av improviserat kuvert och ett tjusigt utrikesfrimärke.

Och dels har jag fått antagningsbesked 2 från Högskolenämnden. Utöver de 30hp Lärarprofession som ska bli min heltidssyssla i höst har jag nu kommit in på två fristående kurser i lingvistik också. Med de flummiga namnen "Språk, kultur och tänkande" under första halvan, och "Skrift, språk och människa" den andra halvan av terminen. Jag har fortfarande inte full koll på vad det är, men som halvfarts kvällskurser väcker de mest nyfikenhet, pluggsug och nördglädje. Så jag hoppas på mycket sådant!

Under den här kursen i Finland har jag ju dessutom återupptäckt hur jävla roligt det är med språk, och saknat svenskan lite. Så det här känns som en rätt bra kompromiss.
Herregud vilken seriös högskolestudent jag måste ta och bli i höst. Det ska bli roligt.

Kommentarer

NINA sa…
"Herregud vilken seriös högskolestudent jag måste ta och bli i höst. Det ska bli roligt." Så känner jag inför varje ny termin, men ändå slutar det med att jag slarvar mig igenom studierna med ena handen och ägnar mig åt andra projekt istället :-)
Anneli sa…
Sådan är nog jag också. Jag har tänkt sedan jag började på högskolan att jag ska bli galet seriös. Fast jag har kunnat leka ganska mycket hittills. Nu är det lite prestige i att klara 150% utan problem ^^

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det