Skjortäventyr

För ett par år sedan önskade jag mig herrskjortor i present av min pappa. Min pappa brukade vara grymt bra på att köpa kläder jag tyckte om till mig när jag var liten, det ska han ha cred för, men just när det kom till herrskjortorna missförstod vi varandra lite. Så jag har ett par rutiga flanellskjortor som är för stora för att använda som kläder. Jättesköna som sovtröja eller morgonrock men ingenting jag går till skolan i.

Hursomhelst tycker jag att det är rätt snyggt med sådana här skjortor, och känner ibland för att väga upp volangklänningarna i min garderob med någonting lite mera standard lajvarkille. Så jag har vid ett par tillfällen senare försökt skaffa mig sådana här skjortor som är lite mera lagom storlek. Jag har en mörkrosa från H&Ms herravdelning som jag tycker om. Min vän Gustav har en likadan, och givetvis sitter den mycket bättre på honom än på mig.

Jag började leta skjorta på Beyond Retro, där det mesta var småtråkigt, dyrt och i viss mån även felmärkt (en skjorta i 100% akryl är inte wool shirt). Så jag begav mig till H&M igen och gjorde ännu ett sådant där försök att gå igenom djungeln av konfektionskläder.

Herrstorleken small sitter i regel ganska bra över mina axlar och bröst. Däremot har jag väldigt smal rygg i förhållande till resten, så där säckar de alltid ordentligt, och att knäppa en liten herrskjorta över höfterna kan vara rätt hopplöst.

Och när jag försökte prova kläder på ett sådant här ställe senast slutade det med att jag badade i en top i storlek 36 samtidigt som jag inte lyckades knäppa jeans i storlek 44. Alltså blev jag rätt nöjd när jag hittade damskjortor i flanell på H&M och gav mig för att prova storlek 38. Som satt bra över ryggen men ingen annanstans. Gick jag upp två storlekar till glipade skjortan bara något över brösten, och åter igen blev jag lite för irriterad på konceptet storleksangivelser för att faktiskt lyckas köpa en skjorta.

Vilket kanske var bra såhär i efterhand, för jag har oväntat höga räkningar den här månaden. Men den här eländiga djungeln bara för att få tag på en skjorta alltså!

Kommentarer

NINA sa…
Ett fantastiskt inlägg på det här temat: http://felicias101.tumblr.com/post/8355927441/this-weekend-i-was-told-a-story-which-although
Anonym sa…
Det fantastiska med måtten på herrskjortor är att någon korkad sate kommit på att storleken på en skjorta mäts i dess halskrage.

Vilket gör att inte änns killar kan gå på skjortstorlekar.
Felicia sa…
Haha, så länkar Nina till inlägget jag hade tänkt länka till.. :)
Anneli sa…
Det inlägget var bra! Skönt när man inser att alla har besvär med konfektionskläder, inte bara jag. Och givetvis är det klädernas fel, inte mitt :P

Anonym: Nuförtiden verkar de flesta skjortor å andra sidan säljas i storlekarna S, M och L, och inte i de gamla storlekarna.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det