Böcker jag gillade när jag var ung och gay

Förra veckan när jag hade väldigt mycket PMS och livet var allmänt misär sträckläste jag Sofia Nordins "Det händer nu", varefter jag var tvungen att göra en statusuppdatering på Facebook där jag förklarade att jag ömsom gråtit, ömsom lyckorusat genom boken och önskade att den kommit redan när jag var femton. Så bra är alltså "Det händer nu". Hur som helst, tyckte Mattlo att jag skulle skriva ett blogginlägg med några fler boktips.

Det här inlägget var svårt att börja skriva. Dels för att jag ärligt talat inte har hängt med i utgivningen av ungdomsböcker på ett par år, och dels för att jag inte riktigt minns varenda roman jag plöjt i mitt liv. Det är trots allt ganska många. Är man tonåring och vill hitta böcker om homosexuella ungdomar är bibliotekskatalogen ärligt talat det hetaste tipset. Men jag får väl ta och tipsa om några som jag tycker om.

Sofia Nordin, Det händer nu
Bland det bästa i den här genren jag läst. Populär tjej i nian blir kär i sin bästis, det är rätt nervöst och lite turer hit och dit, men det är en förvånansvärt pepp komma ut-historia, där det faktiskt får gå bra. Och det gillar jag verkligen.

Aidan Chambers, Dansa på min grav
Hal och Barry blir ihop. Barry dör i en motorcykelolycka. Hal dansar på Barrys grav, blir arresterad, och skriver för att förklara allt som hände och varför han dansade. Rätt snurrig, en del stora frågor och lite humor. Det är länge sedan jag läste den här, men jag gillar den.

Annika Ruth Persson, Du och jag, Marie Curie
Ärligt talat är det väldigt länge sedan jag läste den här, men jag minns den som bra helt enkelt. Boksidan har lite mer utförliga recensioner.

Tore Renberg, Mannen som älskade Yngve
Norge, 1990. Handlar om huvudpersonen Jarle, hans flickvän, rockband och föräldrar. Och en rätt fascinerande förälskelse i den nya killen i klassen, töntiga, lite märkliga Yngve. Inte snuttegullig någonstans, men det finns en bra filmatisering.

Sarah Waters, Ficktjuven
Min skolbibliotekarie rekommenderade Sarah Waters för mig, med motiveringen "hon känns ungefär som Charles Dickens!" Småtjuvar, London, bedrägerier, falskspel och lögn är det i alla fall. Och välskrivet och fängslande så att jag ryser.

Sarah Waters, Kyssa sammet
Pikareskroman, 1800-talets London, där huvudpersonen Nancy slumpvis vandrar från den ena underliga relationen till den andra, blir vuxen och finner sig själv på köpet. Kanske någonting i den stilen. Estetisk är den i alla fall. Bah.

Fannie Flagg, Stekta gröna tomater
Filmen blev kritiserad för att tona ner sitt lesbiska tema, men har sin charm. Boken är mer nyanserad och överlag ännu bättre. Alabama under depressionen, i alla fall, och en stor mängd fascinerande personporträtt. Det är länge sedan jag läste den, men det slår mig ibland hur mycket av den jag kommer ihåg och gillar.

Jag är skitdålig på att skriva korta sammandrag av böcker, som ni märker. Men det var i alla fall några stycken.

Kommentarer

En dag 2007 trodde jag att det var en zigensk sedvana att dansa på grafvar ...

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det