Bloggtorka och allmän höst

Jag är inne i en sådan där fas när jag inte riktigt producerar text. Jag har en massa saker att skriva men tänker aldrig igenom ämnena tillräckligt länge för att det ska bli texter på dem, så jag läser hellre än vad jag skriver just nu. Förlåt! Jag kommer nog igen snart ^^
Eller så börjar jag med någon sådan där fånig bloggutmaning och börjar utvärdera mina husdjur, favoritklänningar, språkfärdigheter, sexuella preferenser eller födoämnesallergier bara för sakens skull. Vi får se. Vad säger ni?

Nuförtiden går det tydligen inte att importera sin blogg till Facebooks anteckningar längre heller. Jag tycker att det är lite synd, för jag gillade verkligen diskussionerna som blev i kommentarsfältet ibland där. Men får väl se vad som händer med det.

Just nu har jag praktik på Blackebergs gymnasium, där jag har religion med treor och följer med på historielektioner jag inte är behörig att undervisa på för fem öre men har roligt på. Jag trivs som fisken i vattnet! Imorgon ska jag snacka Reformationen med tvåor och det ska bli väldigt kul. Någonting om lärarutbildningen kanske det blir också när jag får tummen ur...

Tills dess får ni skriva så läser jag och är glad istället!

Kommentarer

Jag väntar hellre på "riktiga" inlägg lite längre, än att du skriver om dina husdjur och tar ut all din skrivenergi på det. Även om det är roligt också... Längtar efter skolfunderingar \o/ nu när jag också fastnat i den världen, fast några klasser under dig dårå.
Lora sa…
Kanske måste man få skriva lite "oj vad blev det här?"- texter för att skriva ur sig det så det blir riktiga texter igen sen? Eller texter med ett sammanhang i alla fall ^^
/Lora
Min bloggutmaning uppmanar intet till utvärdering af dig sjelf på det sättet ... (om du nu mins den)
Annars var adresses http://vecka7.blogspot.com och den har legat nedre ett tag, ingen som svarat på mina äldre utmaningar.
Short History of England, GKC

Capitelrubrikerna lyda (upptill på sidan):

I-- Introduction

II-- The Province of Britain

III-- The Age of Legends

IV-- The Defeat of the Barbarians

V-- St Edward and the Norman Kings

VI-- The Age of the Crusades

VII-- The Problem of the Plantagenets

VIII-- The Meaning of Merry England

IX-- Nationality and the French Wars

X-- The War of the Usurpers

XI-- The Rebellion of the Rich

XII-- Spain and the Schism of Nations

XIII-- The Age of the Puritans

XIV-- The Triumph of the Whigs

XV-- The War with the Great Republics

XVI-- Aristocracy and the Discontents

XVII-- The Return of the Barbarian

XVIII-- Conclusion

Den är från 1917.
XI THE REBELLION OF THE RICH

SIR THOMAS MORE, apart from any arguments about the more mystical meshes in which he was ultimately caught and killed, will be hailed by all as a hero of the New Learning; that great dawn of a more rational daylight which for so many made mediaevalism seem a mere darkness. ... Thus he looked forth, and saw many things and said many things, they were all worthy and many witty; but he noted one thing which is at once a horrible fancy and a homely and practical fact. He who looked over that landscape said: "Sheep are eating men."
XII SPAIN AND THE SCHISM OF NATIONS

THE revolution that arose out of what is called the Renascence, and ended in some countries in what is called the Reformation, did in the internal politics of England one drastic and definite thing. That thing was destroying the institutions of the poor. It was not the only thing it did, but it was much the most practical. It was the basis of all the problems now connected with Capital and Labour. How much the theological theories of the time had to do with it is a perfectly fair matter for difference of opinion. But neither party, if educated about the facts, will deny that the same time and temper which produced the religious schism also produced this new lawlessness in the rich. The most extreme Protestant will probably be content to say that Protestantism was not the motive, but the mask. The most extreme Catholic will probably be content to admit that Protestantism was not the sin, but rather the punishment. The most sweeping and shameless part of the process was not complete, indeed, until the end of the eighteenth century, when Protestantism was already passing into scepticism. Indeed a very decent case could be made out for the paradox that Puritanism was first and last a veneer on Paganism; that the thing began in the inordinate thirst for new things in the noblesse of the Renascence and ended in the Hell-Fire Club. Anyhow, what was first founded at the Reformation was a new and abnormally powerful aristocracy, and what was destroyed, in an ever increasing degree, was everything that could be held, directly or indirectly, by the people in spite of such an aristocracy.


Och bara för att ordverifieringen är cretion, så kommer jag in på min egen creationistblogg, som ännu ett läsförslag innan nästa bloggpost: Letter to Nature Genetics - försökte skicka in den på deras scribent-service, men fick i st. skicka in länken per email. Få sse om den kommer i december eller januari-numrena.
Eller så kan du ju taga en inspirerande titt på landsbygden för material.

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän