Någonstans kände jag för att skriva, att jag ibland saknar att vara några år yngre och ha lite andra umgängesformer än man är van vid nuförtiden. Som att "ihop" betyder hångla en massa, hålla handen offentligt och vara allmänt söta.
Eller att sova hos kompisar betyder dra fram extrasängen, hänga i pyjamas och ligga och prata en stund rätt ut i mörkret innan man somnar.


Jag trodde kanske ett tag att sånt där var minnen blott, eftersom förhållanden lika gärna kan betyda att man storhandlar och dricker efter maten-kaffe tillsammans, och sova med kompisar kan betyda ligga.
Sådan tur att man alltid kan ändra sig :)

Kommentarer

Nyllet sa…
Jag känner igen mig. Ibland känns det som om en del umgängesformer försvann med tonåren, tillsammans med den enklare inställning till kärlek som i alla fall jag hade som yngre. Den där inställningen att om jag är kär i någon som är kär i mig så är det självklart att vi blir tillsammans på det där söta sättet du beskriver.

När jag inte låter nostalgin styra så brukar jag dock komma ihåg att jag fortfarande kan sova över hos vänner och prata om Livet och Kärleken hela natten utan att ligga, och som den romantiker jag är fortsätter jag tro att det ännu finns möjligheter att hångla, hålla handen och vara söt även i framtiden. Tills dess nöjer jag mig med att då och då bli lite tonårsaktigt förälskad och skriva såväl nya sånger som nya verser på de jag skrev för tio år sen.

Dessutom upplever i alla fall jag att jag fortsätter att uppleva trevliga nya umgängesformer som inte nödvändigtvis ersätter de gamla. Det kan vara ex som jag fortsätter att älska utan att sträva efter vare sig förhållande eller sex. Det kan vara att sova hos en vän där "sova över" betyder både sex och att ligga och prata hela natten rätt ut i mörkret.
Eller att sova hos kompisar betyder dra fram extrasängen, hänga i pyjamas och ligga och prata en stund rätt ut i mörkret innan man somnar.

Har du fått tillbaks det?

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.