2011 enligt Anneli

Jag är fortfarande inte riktigt i bloggform, men ett sådant här sammanfattande inlägg över året som varit känner jag ändå att jag vill försöka få ner. För jag gjorde ett precis likadant för precis ett år sedan, och tycker att det är en trevlig tradition att sammanfatta sina år. Så att man inte glömmer bort dem liksom.

2011 inleddes på bröderna Valbergs altan, där vi traditionsenligt sjöng Internationalen, hånglade och skålade i champagne. Vänner och förälskelser avlöste varandra; Rebecka flyttade ut ur min lägenhet och Oscar flyttade in. Vi åt omeletter med mycket ost och drömde om ett 1800-talsbibliotek och en fransk bordell i tvåan i Flemingsberg. Jag skrev bloggutmaningen En månads inlägg och släpade med mig små bruna papphäften överallt. Jag fyllde 21, var på Poetry slam och började skriva estradpoesi igen. Erland lurade in mig i den måsländska frihetskampen och jag fastnade.

Jag jobbade för Tekniska Muséet och lärde mig allt om rymdfärjor. Förälskelser som avlöste varandra. Jag engagerade mig mer för lajv än på flera år, problematiserade och vände ut och in på ungefär allting. Jag och Oscar höll gemensam flytta in- och födelsedagsfest i lägenheten, även om bara mina vänner dök upp. Läste religionshistoria på Stockholms Universitet och var oerhört frustrerad.

Sedan blev det mars och jag engagerade mig ordentligt i föreningen Granland, diskuterade nördfeminism efter årsmöte, sydde en måslandssjal och var överlag galet mycket lajvare. Jag läste in mina dikter istället för att läsa upp dem. Jag såg Paraplyerna i Cherbourg med min mamma på Stockholms stadsteater och den var helt fantastiskt bra. Jag började fundera på veganism. Och så var jag Sverokaktiv och åkte på distriktsårsmöten land och rike runt. Earth Hour. Religion och droger. Härjade på Eriksdalsbadet.

Våld, sex och hantverk på Prolog. Nördfeminism och allmänt queer-genus-tänk. Facebook fylldes av anti-homofobkampanjer och jag tog mod till mig och sökte en sommarkurs på andra sidan Östersjön. Veganpåsk hos min mamma. Triakel släppte en ny skiva som spelades sönder. Sedan arrangerade jag och Niklas en nyuppsättning av Klassfesten, som inte blev så lyckad, men hypen kom igång. Jag lärde mig hantera ett armborst och ninja runt i skogen. Valborg firades på Skansen med Gustav, Kim och Ivar.

Maj inleddes med Brännpunkt Almyra och våra måsländska rebeller fick lite upprättelse efter januari. Inga förälskelser avlöste varandra till min stora förtret. Sedan åkte jag till Madrid och umgicks med min storebror i en vecka, hängde på ekologiska caféer och skrev sjukt många vykort. Skrev en B-uppsats om homoäktenskap i Svenska kyrkan. Blev vegan seriöst även om jag fick en sista månad att äta ost på. Talade om för mina vänner vad jag tycker om med dem. Hälsade på Stellan i Norrköping. Vandrade tre mil.

Sedan kickstartade juni med tre studentskivor och ett bröllop på två veckor. Jag gick upp med min B-uppsats och var plötsligt filosofie kandidat, vilket firades med en isglass på väg till Erlands studentmottagning. Veran gifte sig och vi var lite förvirrade allihop. Gogol Bordello spelade på Gröna Lund, följt av Flogging Molly en vecka senare och jag förstod till sist euforin i att dansa i ett publikhav. Sedan utlovade jag ännu ett klassfestlajv och åkte till Svärdsjö med min mor och de svartvita katterna.

Från Svärdsjö blev det Hallsberg och Hallå OFF, där vi spelade sextonåriga rädda världen-knytt, innan Rebecka åkte vidare direkt till Almedalsveckan med grönsminket kvar bakom öronen. Klass 9b invaderade Sverok Stockholms kansli en tredje gång och det tredje klassfestlajvet blev en succé. Lajvplaner föddes, vänskaper fördjupades, Stockholm plågades av värmebölja och Krigshjärta-hets. Fiktionsgruppen hade utomhus-LAN och jag tog med mig Adam till Svärdsjö en vända till. Norska SSUares sommarläger slutade i blodbad och jag lyssnade på SR dygnet runt. Sedan liftade jag till Stockholm med familjen Wallén; Karin skulle på scoutläger och jag till Finland och lära mig mer om mitt modersmål.

Första augusti vaknade jag i den stora båtens mage, någonstans utanför södra Nylands kust. Installerades i studenthem i Koskela Forsby och ägnade tre veckor åt att leka i Helsingfors medan de sociolingvistiska insikterna stod som spön i backen och jag blev mycket klokare och mycket mer undrande på samma gång. Blev kär i staden Helsingfors på Senatstorgets trappa och drack körsbärsöl på hipsterhak i Berghäll. Pannkaksknytis, tåg till Vasa och full fart halvvägs över Kvarken. Kom till sist ut med en förälskelse. Kaffe i muminmuggar och förtroenden. Och sedan spelade the Ark för sista gången på Gröna Lund, vi var så tonårshomo att man inte visste vart man skulle ta vägen och sommaren var officiellt slut.

Jag blev lärarstudent och Institutionen för Pedagogik och Didaktik undervisade konsekvent med hjälp av avskräckande exempel. Jag läste lingvistik på halvtid och pluggfika på Kafé Klavér var The place to be. Teckenspråkade med Sofia. Terminen gick igång på riktigt, jag blev konfirmand i Katarina församling och månadens stora snackis var lajvet Tre Kronor. Veganer, feminism och finlandssvenska. Valberedde Sverok och inledde stora Riksmötespeppen.

Så blev det oktober. Höstdeppen botades med långpromenader, prat om livet och kärleken i största allmänhet. Jag klippte av mig håret igen och var galet uppfsnofsad på Suit up day. Och så lånade jag ut mitt lajvkoncept till Lovisa som arrangerade en fjärde uppsättning av Klassfesten i Enköping, där den alkoholfria ölen och sexistiska skällsorden flödade. Min farmor fyllde 85 år och jag åkte till Uppland med mina syskon.

I november lajvade jag på Edsviks slott i paljetter och minkpäls. Började praktik på Blackebergs gymnasium och stormtrivdes på gymnasiet. Brevlajvade och fick användning för alla bläckflaskor jag köpte i Frankrike för fyra år sedan. Tog med Signe på museum, såg Hair på Stadsteatern med min mamma och började släpa med mig grabbarna till Skeppis för att dansa. Och så fyllde Lovisa år. Härjade loss på Eriksdalsbadet. Spelade irländsk folkmusik. Älskade eleven som blev fotad med Reinfeldt i t-shirten "We Bildt this city on blood and oil" lite extra mycket. Höll ett gäng lektioner.

Det blev december. Förälskelser avlöste varandra till sist. Jobbade på Kapsylen. Åkte till Grillby och blev ihop med Lovisa officiellt. Sveroks Riksmöte i Nässjö innebar lite kuppande, några blommiga klänningar och hotellrumshäng. Gjorde mina sista veckor på Blackeberg, spelade buddhismbingo, jobbade på Kapsylen och glömde nästan bort julens ankomst. Såg Patriarkus och Kalabalik sätta upp Tidsresenären. Hade en sista galen hemtentevecka, firade jul i stillhet med släkten. Midnattsmässa i Sofia kyrka och nattliga teologiska diskussioner. Så fick vi äntligen lajva en stilla middag hos systrarna Norrhorn, sova i sidenlakan och dricka mousserande till frukost på Gripsholms slott. Jag sydde nya måslandssjalar. Tog med mig syskonen Sjöberg och Lovisa och väntade in tolvslaget på bröderna Valbergs altan och allt var precis som det ska vara.

Gott nytt år!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.