v6 - Fnitterpaus

Vecka 6 har tema humor den här veckan, och Tanja frågar sig varför det alltid ska fnittras när man pratar sex. Jag råkar vara begåvad med en vänskapskrets som inte fnittrar så himla mycket när de pratar sex, kanske för att vi ofta pratar om sex på en ganska akademisk och lite högtravande nivå och betydligt mer sällan om vad vi själva gillar, gör, med vem hur och varför.

Däremot har jag vänner som med jämna mellanrum proklamerar att sex på skämt är typiskt bra sex. Jag ska inte säga så mycket om sex på skämt, eftersom jag inte tror att jag har så värst mycket erfarenheter av det. Däremot tycker jag att det är rätt viktigt att inte ta sex på för stort allvar. Man måste liksom få pausa för att fnittra av sig när man gör det.

Det är helt enkelt ganska mycket som är lite knepigt med sex. Visst har väl de flesta något slags bild av att det idealt ska flyta på smidigt, vara skönt och sexigt och det ska absolut inte vara några problem med att man hållit på för länge i samma ställning så att muskler blir trötta, eller att man inte riktigt vet var man ska göra av alla ben och armar. Men så är det väl oftast inte riktigt. Sex kan vara jävligt bökigt. Och när man äntligen fått till det och ligger och spretar i något slags lustig ställning och förväntar sig att det ska vara skönt, är det så himla lätt hänt, i alla fall för min del, att man istället tittar upp och inser det lustiga i situationen. Att man ligger och krånglar med någon och att man säkert har benen i någon lustig vinkel eller armarna och att de flesta ser ganska fåniga ut när de ligger. Eller att det är med just henom och hur man hamnade just där, och plötsligt måste man liksom skratta åt hela situationen.

Ibland är det så, i alla fall. Och egentligen är det ganska skönt att man inte alltid behöver ta sex på dödligt allvar. Det får vara roligt också, för annars är det tråkigt. Och det är inte kul.

Kommentarer

Felicia sa…
Det fnittrigaste jag var med om var nån gång när det var typ allvarligt och intensivt. Suddenly: Smurfhits!
Nyllet sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nyllet sa…
Jag upplever i och för sig att det de flesta av våra gemensamma vänner menar med "sex på skämt" är just vad du skriver om; sex som ingen tar på 100% allvar, där det är okej att ta en fnisspaus. Sen kan det gå olika långt i hur mycket parterna anstränger sig för att orsaka fnisspauser, såklart. Jag har å andra sidan hört från tämligen pålitliga källor att du också kan börja skämta i intima sammanhang.

I övrigt håller jag helt med. Sex är ju på många sätt ganska löjligt, så det blir mycket mer avslappnat och bra om alla inblandade accepterar det och vågar skratta :)
Anneli sa…
Haha, indeed! Då känner jag mig ganska välanpassad om vännerna i allmänhet har en likartad syn på skämtsamt sex. Och vissa situationer bäddar väl helt enkelt för vissa skämt ^^"

Åh, Felicia, den låter rätt traumatisk. Skönt när sånt händer och man bara kan skratta åt det :)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det