Var har du varit?

För inte alls särskilt länge sedan bytte jag till Timeline-varianten på Facebook-profilen. Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad den är bra för, mer än att det är roligt att bläddra tillbaka i sina gamla inlägg. Däremot hittade jag idag en funktion som jag inte sett sedan Facebook var ganska nytt. Den där kartfunktionen där man taggar var man befinner sig.

Egentligen är den ganska enkel. Samma princip som man ser ibland på vandrarhem där det hänger mycket backpackers, eller kanske i samma backpackers sovrum. En världskarta med nålar på, där man får fylla i var man har varit. Helst ska man fylla i var man tagit foton också; Pics or it didn't happen. Och då blir det väl lite samma grej som En lekplats per land. Att visa hur många balla ställen jag hittat lekplatser på.

Jag insåg i alla fall när jag började med den där kartfunktionen att jag faktiskt varit runt på ganska många ställen de senaste åren. Jag undrar om det är lite en reaktion eftersom vi aldrig var på utlandssemester när jag var liten (utom gången min mamma sparade i fyra år och åkte till London med oss en vecka). Så när jag fått chansen att resa utomlands, i regel inom Europa, har jag tagit den. Och på så sätt blev det här inlägget plötsligt en sådan där karta i textversion, lite retrospekt på mina förvånansvärt många utlandsvistelser. På liten budget, med underliga finansiärer, spontant och välplanerat:

2007 var året jag halkade in på ett bananskal i parallellklassens utbytesresa och fick åka till Italien en vecka på skolans bekostnad. Det var också året för min första egna utlandsresa: jag åkte till Chamonix-Mont-Blanc och jobbade på vandrarhem i en månad. Mitt gymnasium fixade platsen, Huddinge kommun pröjsade flygbiljetten och jag arbetade för mat och boende.

2008 tog jag studenten, åkte på 48-timmarskryssning till Helsingfors, men det blev liksom inte mera spännande än så.

Istället sparade jag och Jojjo pengar som galningar för 2009 års projekt, när vi tågluffade runt Europa. Tre veckor, sju länder, många mil på tåg. Självklart finns det en resedagbok därifrån. 2009 måste också ha varit året jag och Hell fick för oss att åka till Berlin i ett par dagar i augusti.

2010 i mars var jag och Hell trötta på den svenska vintern och köpte en chartervecka i Turkiet på sista minuten. Jag har fortfarande varken kommit över chocken hur billigt det var, eller chocken hur traumatiserande det var. Min enda riktiga medelklassemester. Jag tror att det var samma sommar som jag och min mor tog ytterligare en Helsingforskryssning och insåg hur besvärligt det är att hitta gott kaffe i Finland, och samma höst som jag och Rebecka tog en spontan weekend i Köpenhamn. Kärlek på det.

2011 var jag utanför Sveriges gränser i totalt en månad. En vecka i Madrid där jag sov på min brors soffa, drällde runt och hade det skönt, och tre på sommarkurs i Finland.

Jag är forfarande lite nyfiken på vad jag har att vänta mig 2012.

Kommentarer

Inya sa…
Ibland glömmer jag att människor har olika syn på världen. I mitt sinne är Köpenhamn ju inte utomlands, och det är smått fånigt att ens tänka så. Min dansstudio ligger ju där, i Hellerup och min kusin Daniel som bor två hus bort pendlar till Nörreport dagligen, för det är där hans skola ligger. Men Stockholm, dit kan man åka på romantisk helgresa om man nu skulle råka vara lagd på det viset.
Det roar mig. :)
Anneli sa…
Haha, sådana perspektiv är kul när man inser! Jag ser ju Köpenhamn som nästan Europa På Riktigt, och grymt fint och romantiskt. Stockholm däremot, det är ju bara Stockholm.. ^^
Vad häftiga resor :P jag använder också den där kartfuktionen, det är kul att kunna markera alla platser man varit på. Då ser jag hur otroligt många ställen jag har kvar att åka till X)

Förresten, du hade vart i Berlin. Hur är det där? Vill åka dit! Har hört att det finns många vego-restauranger.
Anneli sa…
Jag gillar mina resor, men vill absolut se mer av världen, helst på en gång. Jag har nyligen lovat mig själv, att mina barn ska få Världen när de växer upp, och då måste jag ju hinna erövra den själv först innan dess. Jag har iofs förmodligen ett helt gäng år på mig :)

Berlin är trevligt! Jag gillar stan för att den inte är så galet turistvänlig. Det finns liksom inte så mycket turistfällor man måste ramla ner i, utan man kan ägna fyra dagar åt att strosa runt, dricka billig öl och träffa underliga människor på sitt vandrarhem. Tyvärr har jag sämre koll på vegorestauranger. När jag var i Berlin åt vi nudlar med grönsaker (förvisso helt vegetariskt) som man köpte i hål i väggen i tunnelbanan och lite överallt på stan, typ dagligen. Så schysstare vegankäk har jag dålig koll på, men hojta om du råkar på något :)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det