Dåligt språk är trots allt osexigt - några tips till erotikförfattaren

"Hej, vad kul att du är här" sa Stina när jag kom fram till hennes lägenhet och presenterade mig för sina kompisar Anna och Linda. Anna hade blå ögon och långt ljust hår som nådde ned till hennes stora fasta bröst. Hon var solbränd och log stort. Hon hade en kort svart kjol och ett urringat linne på sig. Linda hade brunt hår och gröna ögon och en klänning som var nästan genomskinlig på sig. Hon granskade mig uppifrån och ned och såg plötsligt väldigt kåt ut.
"Hej snygging!" sa Linda och ledde mig in i vardags rummet. När hon böjde sig ned för att sätta på DVDn såg jag att hon inte hade några trosor på sig.

 Vecka 6 har tema Sex i text, och det är ju alltid roligt...

...eller så är det precis det, som det inte är. För är det en litterär genre vars konventioner jag ofta stör mig så otroligt mycket på, är det sexnoveller. Kanske är det för att sexnovellerna är den största genre som publiceras på internet, där vem som helst kan lägga upp sina alster och faktiskt få läsare. Och för att de behandlar lite mer allmängiltiga teman än vad obskyr fan fiction gör (två teman som iofs går ganska bra att kombinera). Vid ett par tillfällen har jag blivit så arg på allt dåligt språk i sexnoveller där ute på internet, att jag skrivit ett gäng egna och lagt upp.

När jag började skriva det här inlägget tänkte jag att det skulle bli ett lite gnälligt inlägg om tråkiga stereotyper och förutsägbara händelseförlopp inom sexnovellsgenren. Fast sedan tänkte jag att det är roligare att skriva kreativa och konstruktiva grejer, så det här blir ett svensklärarinlägg om att skriva lite roligare sexnoveller istället:



  • Miljöbeskrivningar är bra grejer. Vilken miljö novellen utspelar sig i, gör faktiskt en hel del för känslan. Man kan förmedla väldigt mycket stämning med ganska korta miljöbeskrivningar. Vilken tid är det, vilken kultur, vilken plats?

    De flesta både författare och läsare i den här genren verkar ha bråttom att komma till själva sexet, och hoppar därför gärna över långa miljöbeskrivningar. Det är helt okej. Ofta kan man komma väldigt långt bara genom att bygga ut nominalfraserna lite. Känslan sitter ofta i detaljerna. "Vi lade oss på sängen" är en helt annan mening än "Hon sopade ned en hög tidningar från sin obäddade säng innan vi lade oss på den" eller "Vi sjönk ned på den stora himmelssängen med röda sammetsdraperier".
  • Personbeskrivningarna ska skildra människor. En klassisk miss, som i exemplet här uppe, är att beskriva huvudpersonerna som objekt. Det blir lätt långa uppradningar om namn, bh-storlek, klädsel, och efter fyra rader har man glömt vem som var vem. Tänk på att ge dem lite personlighet: någon kanske är lite gentlemannamässig, någon annan spelar blyg men är riktigt kinky? Och hitta fler sätt än utseendet att beskriva dem på. Hur rör hon sig? Hur reagerar hon på saker och ting? Hur pratar hon? Vad arbetar hon med? Vad gör henne glad? Har hon några roliga egenheter?
  • Synonymer är dina kompisar. Få saker är så viktiga för en bra sexnovell, som att språket faktiskt är varierat. Jag vet inte hur många gånger jag läst meningen jag förde in min hårda kuk i hennes våta fitta, och herregud, hur tråkigt får det bli? Variera! Hitta nya ord! Kan du skriva om den där meningen utan att använda orden våt, kuk, hård eller fitta?
  • Beskriv inte, gestalta! Går egentligen in väldigt mycket i de två förra punkterna. Försök att använda alla sinnen när du beskriver vad som händer i novellen, inte bara hur saker ser ut. "Vi hånglade i bastun" är inte en särskilt målande beskrivning. "Temperaturen började närma sig 90° och jag kände hur min andhämtning började bli tyngre. Hennes tunga var härligt sval. Brösten glänste i halvljuset och smakade salt när jag kysste dem." är mer gestaltande.
  •  Se till att det händer saker! Det här är vad jag tycker är absolut svårast i sexnoveller. Sex tar tid, och kan ofta vara ganska monotont. Hur fördriver man den tiden? "Sedan red hon mig i tio minuter" är en typiskt icke-målande, tråkig tidsmarkör. Då skulle jag säga att det är bättre att strunta i tidsmarkörerna helt. Hur kändes det, hur såg det ut, hände någonting mer? Och så kan man helt enkelt glida över i nästa intressanta sak som hände. Bygga upp klimax tar längre tid i verkligheten än att läsa i en text. Lyckligtvis. Men därav att det måste hända så mycket mer i en sexnovell. Så att den tar en stund att läsa, men är intressant hela tiden. Man kan experimentera lite med det. Tänk dramatisk kurva kanske? Jag har insett att det är mycket roligare att skriva alla scener som bygger upp till väldigt bra sex, än att faktiskt skriva det där liggat på slutet. Inled. Någonting avgörande händer. Stegra handlingen. Någonting mer avgörande händer. Stegra, stegra, klimax, avrundning. Ungefär.
Och tja, vad kan man avrunda det här inlägget med? Att det ska vara kul att skriva sexnoveller också, kanske. Och att man får skriva om lite vad man vill. Personligen gillar jag sekelskiftesromantik och kvinnor som tar initiativ, men sparar nog allt moraliserande över könsmaktsstrukturer och sexuella preferenser till någon annan gång. Tills dess, lycka till!

Kommentarer

Camilla sa…
Vilket awesome blogginlägg! Bra och användbara tips. Jag har också förbannats över illa författade sexnoveller på internet och därför skrivit egna. Brukar fokusera mest på förspel och tension eftersom det är lättare att variera och göra personligt, tycker jag. Länge leve den välskrivna erotiken!
Adam sa…
Jag har försökt skriva, men det blir aldrig speciellt bra. Jag lyckas aldrig riktigt få ner precis det jag gillar. Om jag försöker blir det wierd, om inte så blir det tråkigt.

Bra inlägg annars. Kudos!
Anneli sa…
Camilla: vad kul att du gillar det! Välskriven erotik på Internet verkar lite svårhittat, men desto roligare när man lyckas.

Adam: jag brukar tänka mycket mer "hurdan litteratur gillar jag?" än "hurdant sex gillar jag?" när jag skriver sexskildringar. Oftast är det mindre relevant för intrycket vad som faktiskt händer i novellen. Har läst ganska mycket bra sexnoveller som innehåller sex jag inte alls förstår mig på, men som blivit bra för att de är målande och sexigt skrivna :)
Jo sa…
Alltså, tack för bra tips. Men det är ju också nåt slags sågning av folk som skriver amatörerotik utan litterära ambitioner. Känns absolut inte OK att det ska behöva vara nivå på sexnoveller så länge man inte tar betalt för det. Förtar så lätt glädjen i skrivandet. Faktiskt.

Prestationsladdat sex är ingen bra ide tycker jag. Inte prestationsladdat skrivande om sex heller.

Det är en gigantisk skillnad på att säga "om du vill utveckla ditt skrivande så har jag några tips som kan vara värda att pröva" och att säga "folk som skriver sexnoveller borde skriva bättre, gör så här"

Tyvärr tycker jag att du säger bägge.
Anneli sa…
Det är så klart inget krav att alla som skriver, oavsett vad, måste vara litterära genier. Det jag säger är att jag tycker att dåligt skriven amatörerotik är otroligt tråkig att läsa. Jag läser mycket hellre bra amatörerotik. Vilket jag tror att de flesta gör. Och då kanske lite tips för bättre skrivande kan vara till god hjälp.

Sedan är ju grejen med internet lite att vem som helst får lägga upp vilket skräp som helst, och det har jag ingenting alls emot, men det gör inte att allt det är läsvärt, intressant och bra.
Anneli sa…
Sen kan jag såklart skriva att smaken är som baken och att det här är mina personliga preferenser om litteratur också. Skriver du för en annan målgrupp, för bara dig själv, för att det är kul och sexigt eller av någon annan anledning, är det kanske totalt irrelevant vad jag tycker.

Men att det skulle vara Inte Ok att påstå att man föredrar sexnoveller med litterära kvaliteter håller jag inte med om.
Anonym sa…
Har man god smak skriver man naturligtvis inte "sexnoveller". Hemingways isbergsteknik är att rekommendera i sammanhanget, och blir här: Det allra mest erotiska är det som inte skrivs ut! Det handlar alltså om att få läsaren att själv föreställa sig vad som sker, vilket inte är svårt eftersom alla ju har erfarenhet av erotik på olika sätt.

/John
Anneli sa…
Alltså, sexnovellen kanske inte är den mest högtstående av genrer, men likväl tycker många människor om att läsa sexskildringar. Att de flesta har erotiska erfarenheter gör ju inte att det inte är intressant att läsa om olika sorters erotiska erfarenheter :)
B. sa…
Varför har jag inte sett det här inlägget tidigare!? Mycket bra skrivet Anneli. Jag har irriterat mig på ungefär samma saker i flera år och tog till slut itu med problemet genom att börja skriva själv. Resultaten har varit varierande men mina läsare tycks uppskatta alsterna i alla fall.

Gestaltning är nyckelordet jag tar med mig härifrån idag. :)
Anneli Green sa…
Definitivt en underhållande läsning och flesta av tipsen känner jag till sedan tidigare i mitt egna skrivande. Har själv skrivit en hel del sexnoveller men bara lagt upp en som andra kan läsa. Gjort en hel del småfel i den men på något sätt så verkar de inte störa allt för mycket i helheten av berättelsen.
Från sexnoveller till fan fiction, har du lust att taga en titt på Chronicle of Susan Pevensie - notera, den är halfskrifven, hvarhelst man bara skall tillbaka till innehållsförteckningen och intet till nästa kapitel (nedtill i commentaren) betyder det att nästa kapitel och ibland fler fölgande ännu intet är skrifvet eller äro skrifna.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.