4 - Jobbiga saker med veganism

Då var det dags att skriva nästa inlägg i veganbloggutmaningen då, tillika det enda inlägget som är otvivelaktigt negativt vinklat. Det går givetvis att tolka det här med jobbiga saker lite fritt, jag funderade på om jag ville skriva om jobbiga saker med veganer eller jobbiga saker som veganer råkar ut för. Jag tror å andra sidan att internet överlag, faktiskt även min blogg, är rätt fullt med berättelser om jobbiga jävla veganer som använder sin veganism som ursäkt för att moralpredika till höger och vänster- så jag tänker inte skriva någonting sådant. Istället får det här inlägget handla om lite problematiska saker min veganism orsakar.

Jag tror att jag börjar med det här med cravings. Det där som folk säger, "jag tycker att du gör helt rätt som är vegan men jag skulle aldrig kunna sluta äta ost". Jag kan tycka att det är ganska rejält störande när man har den där lilla vegan-luther på axeln som talar om att jag inte vill äta ost, inte ens lite, eller att sourcream-chips inte är lämplig fredagsföda. Kött har jag faktiskt smakat små bitar av sedan jag blev vegan, och insett att jag inte tycker om det längre. Det är så länge sedan jag åt det att jag inte riktigt kommer ifrån den äckliga konsistensen och bismaken av dött djur. Så vågar jag däremot inte göra med typ halloumi. Jag är nämligen ganska säker på att jag skulle tycka att det var gott. Det känns bara väldigt dumt att käka det.

Nästa jobbiga grej med veganismen är nog egentligen skolmat, och liknande situationer där folk som inte kan laga veganmat i all välmening ska laga mat åt en. Det blir så himla svårt att tacka nej eller säga att det inte är gott, eller att jag kan fixa egen mat eller whatever, när någon faktiskt har ansträngt sig och försökt. Och det är så himla tråkigt när folk i ens omgivning tror att det enda man äter är rinniga spenatgeggor eller grönsallad. Jag undrar om det är därför alla veganer i min omgivning gillar att laga mat och gärna bjuder på den. Den tysta missionen i att visa att det går att laga roligare mat än så.

På lite samma tema kommer det dåliga samvetet man får när vänner bjuder en typ mjölkchoklad/ostsmörgås/gelatingodis i all välmening, man säger artigt "nej tack" och de kommer ihåg det där med veganismen och känner sig jättedumma. Eller gör en grej av det. Eller kommer med någon lite pinsam ursäkt om att de minsann inte bryr sig om ifall de äter grishudar.

Jag kanske ska komplettera lite med saker som jag trodde skulle bli jobbiga innan jag blev vegan. Jag trodde att det skulle bli skitjobbigt att behöva läsa på alla innehållsförteckningar jämt och försöka hålla koll på dolda animaliska ingredienser, men det är inte så jobbigt alls egentligen. Det har blivit rutin att checka av efter diverse mjölkprodukter. Alla e-nummer håller jag ärligt talat inte koll på. Jag kan ett fåtal och resten struntar jag i.

Jag trodde också att det skulle bli skitjobbigt att aldrig kunna äta mat eller fika ute. Fast det var ju bara en fördom, har jag insett i efterhand. Jag fikar och äter ute minst lika mycket nu som innan jag blev vegan, och det går i regel alltid att fixa fram mat. Man får vara lite mer nyfiken och fråga lite mer om vad saker innehåller, men det är inte heller ett problem egentligen.

Och slutligen trodde jag att jag inte skulle palla att laga mat utan ost, och att veganer bara äter tråkigt. Men det är inte heller sant. Jag har lärt mig laga så himla mycket rolig, nyttig och god mat sedan jag slutade med djurprodukterna! Och majoriteten av alla livsmedel är ju faktiskt saker jag äter. Det är skitbra!

Kommentarer

mattlo sa…
Intressant!
Jag drack en utmärkt sojacappucino på fik i torsdags och blev väldigt glad av det :-)
Anneli sa…
Vad gott det låter! Jag blev bjuden av min mamma på sojalatte häromdagen, det var också himla gott.
Du och jag borde för övrigt verkligen ses och snacka livet, tron, politiken och annat trevligt snart!
Anneli sa…
Vad gott det låter! Jag blev bjuden av min mamma på sojalatte häromdagen, det var också himla gott.
Du och jag borde för övrigt verkligen ses och snacka livet, tron, politiken och annat trevligt snart!
HG sa…
Rätt tillfälle att vara vegan under fastan, men nu är det Påsk!

Kristus är uppstånden!

Ost och mjölk är tillåtet igen!
Anneli sa…
HG: Jag fastade i år genom att inte köpa några kläder eller prylar. Eftersom jag redan är vegan kändes det liksom inte så aktuellt att lägga på sig några matregler för att fasta. Men jag tänker inte börja shoppa ohämmat eller äta mjölk och ägg igen även om Kristus är uppstånden. Det känns liksom himla onödigt.
Vecka 6 sa…
Hej Anneli! Du skrev ett inlägg på en Vecka6-utmaning förut som handlade om språk, så jag vill tipsa om denna veckas tema som säkert är intressant för dig: http://vecka6.blogspot.com/2012/04/v-15-sprak.html

Emi
Vecka 6 sa…
Hej!

Intressant inlägg, man har nog en hel del "fördomar" om veganism när man inte är insatt. Som sagt, intressant läsning.

Vi är ute och gör lite "reklam" för återuppstarten av Vecka 6! Vi skriver till dig nu eftersom du tidigare varit med och skrivit Vecka 6-inlägg, och vi hoppas förstås att du vill fortsätta göra det i fortsättningen med!

Precis som tidigare så kommer nya teman varje tisdag, och om du själv har tips på intressanta teman, idéer eller vinklingar så tar vi tacksamt emot dessa på vecka6@gmail.com eller på Twitter @Vecka6.

Ha en bra dag!
Hälsningar,
Vecka 6-gänget: Emi, Klara och Erika
Vecka 6 nr 2 sa…
Ursäkta dubbletterna från oss, det var inte alls meningen. Jag var lite för kvick, ber verkligen om ursäkt!
/Erika

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän