Tänk nörd!


Min kompis Adam länkade den här bilden på Facebook för ett tag sedan, och jag blev rätt provocerad. Inte nödvändigtvis för att My Little Pony numera är nördkultur, men eftersom jag ser mig själv som rätt nördig och dessutom gillar semantik, tänkte jag att jag måste få förklara varför jag blir provocerad.

Det handlar alltså om nördbegreppet nu igen.

Jag har märkt att när man pratar om nördar, verkar det finns två olika sorters nördar, eller rättare sagt två olika sorters nördighet man pratar om:

Å ena sidan pratar man om nördighet som när man helt enkelt är lite för intresserad av sitt eget specialintresse. Oavsett om det är modellflygplan, historisk sömnad, melodifestivalen eller tonaccenter i olika svenska dialekter. Den här sortens nördighet känner jag ofta igen mig i, och känner en hel del människor som är på ungefär samma sätt. När man tindrande går igång på en jättespännande diskussion om svenska vokalfonem eller när någon suttit och grävt igenom otaliga sidor medeltida konst för att hitta ett belägg just för en viss sorts knäppta överkjortlar. För de flesta sådana här nördintressen finns ju heller ingen riktig arena (utanför det akademiska, där nördighet i regel uppskattas), men det verkar ofta finnas en gemensam förståelse nördar emellan för att man måste få prata av sig om sin nya häftiga upptäckt inom ett specialområde.

 Å andra sidan verkar många prata om nördighet som en rent subkulturell grej. De nördar som hittat en arena för att utveckla sitt specialintresse, och är sådär lite alldeles för intresserade av, säg, Star Wars, Firefly eller Harry Potter. Och följaktligen kan åka på konvent, skriva fan fiction och göra cosplays med sina favoritkaraktärer. Och då plötsligt börjar folk urvattna nördbegreppet, så att det inte längre handlar om att vara lite överdrivet intresserad av någonting specifikt. Det handlar snarare om att vara en del av en fandom, oavsett hur intresserad man egentligen är. När det dyker upp sådana här bilder som förklarar att nörd = att gilla Harry Potter, Firefly, Star Wars eller vad det nu är...

Jag har nog aldrig gjort kopplingen mellan att ett intresse är sällsynt, och att det är nördigt. Om man gillar ett band som inte är så himla inne är det iofs lättare att falla in i nördighet för att ens kunna skaffa deras musik (jag har varit 13 och grävt igenom alla söders LP-backar regelbundet, det var rätt nördigt) än om den bara är att gå in på Spotify och hitta. Å andra sidan, om det bara var sällsynthet som gjorde att någonting är nördigt skulle det ju varken finnas schlagernördar eller Harry Potter-konvent. För ingendera är särskilt ovanligt, men uppfattas gärna som rätt rejält nördigt.

Och jag vänder mig egentligen rätt mycket emot den här bilden av nördighet som någonting subkulturellt, tillhörande en viss fandom, att man är en jättenörd bara man använder Linux och håller på med rollspel. Jag känner mig som absolut mest nördig när jag sitter och snackar obskyr lingvistik med människor som fattar grejen. Men någon lingvistik-fandom kommer jag nog inte att hitta.

Kommentarer

Johan sa…
Å andra sidan är väl den här grejen med "nörd" som begrepp för någon som helt enkelt har ett stort intresse för någonting, vad det än handlar om, en senare utveckling? Slår man upp det i SAOL (finns inte i SAOB) definieras det som "enkelspårig och löjeväckande person, tönt". När jag gick i högstadiet skulle "idrottsnörd" ha betraktats som en oxymoron, inte en beskrivning av någon som var synnerligen intresserad av idrott. OED skriver om engelskans "nerd", varifrån vi fått uttrycket, som jag alltid uppfattat som tämligen lika i betydelse: "An insignificant, foolish, or socially inept person; a person who is boringly conventional or studious. Now also: spec. a person who pursues an unfashionable or highly technical interest with obsessive or exclusive dedication." Ur den synvinkeln skulle man väl kunna hävda att en eventuell urvattning handlar om att kunna lägga begreppet på vilket intresse som helst.

//JJ, som aldrig gillat begreppet

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.