onsdag 25 april 2012

De där som räddar världen lite

Idag har varit en ganska händelserik dag. Men jag tänker inte skriva om mig själv och saker jag gör ändå just idag. Jag känner mycket mer för att skriva om andra och vad de gör. De där som räddar världen lite och som gör mig väldigt tacksam över att de finns, lite inspirerad och lite hoppfull.

Så idag vill jag berätta om de där som tror på solidaritet och medmänsklighet och som agerar när flyktingpolitiken i det här landet inte fungerar. Ni vet när vi tvångsavvisar folk även om vi inte kan garantera att de inte kommer att utsättas för tortyr i sina hemländer. Ni vet när vi gör människor till siffror i en kalkyl och sprider obehagliga siffror om hur mycket flyktingarna kostar samhället, istället för att ställa upp när det behövs. Sådana där otäcka saker som man borde ha mod och ork och tid att protestera mot. Men inte alltid tar sig eller kan ta sig.

Så då blir jag väldigt tacksam och inspirerad och glad när andra gör det. De där aktivisterna som blockerar och försvårar tvångsavvisningarna, även när det är svårt eller när de blir bemötta med oproportionerligt våld från polisens sida.

Mattlo skriver mycket och bra. Läs det.

3 kommentarer:

mattlo sa...

<3!!!

Anonym sa...

Kan vara en idé att länka till sjelfva inlägget och intet bara hela bloggen, så hittar man inlägget nra veckor sednare med ... *ngt purken*

Hans-Georg

Anneli sa...

Det står ganska mycket och ofta om flyktingfrågor i Mattlos blogg, så om du bläddrar lite hittar du en hel del intressant :)