2- Saker jag känner starkt för

När jag läste rubriken till det här inlägget, kändes det lustigt nog direkt som att det måste få handla om politik. Inte om mina fritidsintressen eller om mina kärlekar, men om saker som jag tycker är väldigt viktiga. Och det kanske är intressant att någon gång få rannsaka sig själv ur det perspektivet, snarare än att sitta och göra political compass-test där man värderar av någon annan på förhand utvalda sakfrågor för att få en position på höger-vänsterskalan.

Så första saken jag nördar på då, kanske jag kan sammanfatta som feminism och sexualpolitik. I grunden bara sådär enkla grejer som att alla har rätt till sin egen kropp, att all kärlek är bra kärlek och att allt sex mellan samtyckande vuxna är okej. Att heteronormen suger och att monogami inte får vara det enda tänkbara alternativet. En del queerfrågor, normkritik, ganska mycket sex och ganska mycket genus. Sådant tycker jag överlag är oerhört intressant och viktigt.

Språk känner jag starkt för också. Sociolingvistik och de politiska effekterna av den. Rätten att kunna använda sitt modersmål (jag känner oerhört starkt för mitt eget modersmål) även om det är ett minoritetsspråk, och funderingar på vad det gör för identiteten och självuppfattningen hur ens språk behandlas i omgivningen runt en. När jag var i Finland och läste svenska förra sommaren snurrade sådant i huvudet på mig ungefär 20 timmar om dygnet. Just nu är jag inne i en lite lugnare period, men språkfrågorna återkommer ständigt.

Vad mer? Min bakgrund kommer ur det ideella föreningslivet och Sverok, och jag insåg en första maj för några år sedan vilken revolutionerande potential det finns i att låta ungdomar själva engagera sig och styra över sin egen fritid. Deltagarkultur, är nog en sådan där sak som jag skulle påstå att jag känner starkt för. Det blir en emancipationsgrej liksom, att ungdomar kan ta fem kompisar, bilda en förening och därefter själva ta kontrollen över vad föreningens pengar ska gå till, bestämma demokratiskt och göra saker tillsammans. Inte en massa ledare. Mycket verkstad och lite snack helt enkelt. Att det faktiskt fungerar så fascinerar mig något oerhört och gör mig väldigt glad.

Det kanske är en lågoddsare att jag ska skriva att jag känner väldigt starkt för djurrätt också, eftersom det blivit en del veganisminlägg här på sistone och jag ju lever med ett dagligt ställningstagande mot exploatering av djur. Men faktum är att jag inte alls brinner lika starkt för det. Jag hade nog inte varit vegan om jag inte uppfattade det som en hyfsat liten uppoffring i förhållande till vinsten (i minimerat lidande för andra), och är egentligen inte så passionerad om det. Det är ett etiskt ställningstagande, men inte ett starkt engagemang.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?