Dagens sömnadsprojekt med Anneli

Sällan har jag varit så snabb klar med ett sömnadsprojekt!

Nu i slutet av juli arrangerar jag Södra Riket II, ett bylajv i Granlandskampanjen. När vi satte ihop det hyfsat rigida dräktskicket baserat på kläder de flesta lajvare har i garderoben hade jag dock inte en tanke på att jag inte ägde några vettiga linnekjortlar över huvudtaget. Och att mina snygga i ylle är lite för varma för att springa runt i på varma sommardagar. Så jag fick lov att sy ett par.

Först sydde jag en hyfsat välsittande underkjortel i oblekt linne. Dessvärre började jag brodera på den. Väldigt. Mycket. Applikationsbroderier. Och plötsligt hade jag en vansinnigt snygg underkjortel, som jag inte riktigt kan motivera mig själv att göra jobbigt och potentiellt smutsigt arbete i. För den är ju så snygg, och tog så många timmar.

Alltså var jag tvungen att sy en linnekjortel till, som basplagg, att ha när det är varmt ute och jag inte pallar yllekläder. Och eftersom jag gjort lite sömnad åt Svarta Katten passade jag på att ta ut lönen i tyg. Lindblomsgrönt linne blev det. Och jag är väldigt nöjd.

Tanken är inte att vara historiskt återskapande alls, utan det är ett lajvplagg. Jag har dock sett skisser på vikingakjortlar med liknande framstycken och formpassade ärmar. Konstruerade (med en del hjälp av Carro), klippte ut och sydde ihop plagget igår, gjorde klart det idag. Okaraktäristiskt nog sicksackade jag faktiskt alla kanter på maskin, trots att de bärande sömmarna är handsydda med vaxad lintråd.

Principskiss, hastigt ihopslängd. Idén kom från en linneklänning min moster Ingela äger,
med ett sådant här fyrkantigt framstycke och rynkad kjol mot. Grundtanken är alltså ett plagg med trekvartsärmar,
fyrkantigt fram- och bakstycke med en större rektangel rynkad mot sig för att få lite mer vidd fram och bak.

Jag har rätt tunn rygg, så bakstycket hamnade lite lägre än framstycket (de är lika stora).
Men mycket nätt blev det! Fick både en midja och en rumpa.

Tanken på principskissen var att göra sidostyckena hela vägen upp till axlarna. I en stund där glömde
jag nämligen att jag inte har några axlar (eller ok, 6cm ungefär). Istället fick sidostyckena sluta under ärmen,
och axeln blev formpassad med en assymetrisk ärmkulle. Första lajvplagget jag syr där axelsömmen faktiskt
sitter på axeln på riktigt! Jag är väldigt nöjd!

Snett framifrån ser kjorteln ut såhär. Midjesömmen hamnar längre upp fram, pga bröst.
Det är hett med hela sidostycken alltså!

Kommentarer

mattlo sa…
Mycket snygg!!
Anneli sa…
Tack :)
Jag har haft den som klänning på stan idag och gillar den mycket.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det